گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > باز طراحی سایت چیست و چه سایت هایی به بازطراحی نیاز دارند؟
باز طراحی سایت چیست و چه سایت هایی به بازطراحی نیاز دارند؟

باز طراحی یا ریدیزاین وب سایت برای ان دسته از مدیران و وب مسترانی که مدت زیادی در حوزه وب فعالیت میکنند چیزی دور از انتظار نیست و کم و بیش با این مفهوم اشنا هستند. اما اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم یک کسب و کار را در قالب یک مغازه فیزیکی در نظر بگیرید که این مغازه دکوربندی شده، تابلو آن نصب شده و اجناس مختلفی در آن برای فروش عرضه می شود و پس از مدتی ممکن است این کسب و کار در مغازه ای دیگری یا حتی با دکوربندی جدید، تابلو جدید و نحوه عملکرد و فروش جدیدی پدیدار شود. این تغییرات با توجه به رویکرد بازار، تغییرات در اجناس، گسترده تر شدن فعالیت کسب و کار، رفع برخی از ایرادات، برندسازی بهتر یا …. رخ می‌دهد. این عمل در کسب و کارهای آنلاین و وب سایت ها نیز به صورت اجتناب ناپذیری وجود دارد و ما آن را از این پس بازطراحی یا ریدیزاین وب سایت می گوییم.

تعریف بازطراحی یا ریدیزاین سایت

به عمل طراحی مجدد وب سایت و تغییرات گسترده در وب سایت، بازطراحی سایت می گویند. طراحی مجدد وب سایت یک بازنگری در سطح بالا است که شامل تغییرات قابل توجهی از عناصر وب سایت مانند کدها، محتوا، ساختار و قالب وب سایت فعلی و هر رویکرد بنیادی برای ارائه خدمات بهتر به بازدیدکنندگان است. لازم است بدانید هر تغییر جزئی در وب سایت به معنی بازطراحی سایت نیست. عموما به تغییرات گسترده و بنیادی در وب سایت بازطراحی سایت گویند، حال اینکه تغییرات جزئی در بخشی از سایت می تواند به بازطراحی یک بخش از سایت اشاره کند که می توان آن را به عنوان بروزرسانی نیز در نظر گرفت.

به عنوان مثال زمانی که استایل کلی وب سایت، منوها، قالب بندی نوشته ها یا محصولات، عملکردها و نحوه اجرای وب سایت شما تغییر داده شود شما وب سایت خود را باطراحی کرده اید و زمانی که به عنوان مثال یک منو به سایت شما اضافه شده است یا یک صفحه که دارای نقص هایی بوده است مجددا طراحی و بهینه شده است بازطراحی منو یا بازطراحی یک صفحه از وب سایت رخ داده است و شما بخشی از وب سایت خود را بروزرسانی و بهینه کرده‌اید.

طراحی مجدد سایت

طراحی مجدد یا ریدیزاین سایت چه زمانی مورد نیاز است؟

تکنولوژی روز به روز در حال تغییرات و بهبود است. نیازهای جدید و ایجاد تجربه کاربری بهتر همیشه در حال رخ دادن است. مسلما تجربه استفاده از وب سایت ها را در پنج سال گذشته با امروز مقایسه کنید. قطعا وب سایت های پنج سال گذشته در حال حاضر اگر به همان صورت باقی مانده باشند، امروزه جایی در بین مخاطبانشان ندارند.

پاسخ به اینکه چه زمانی نیاز به بازطراحی وب سایت دارید چندان مشخص و ساده نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد. همانقدر که طراحی مجدد وب سایت می‌تواند باعث افزایش درآمد، کاهش نرخ پرش و بهبود تجربه کاربر (UX) شود به همان اندازه نیز می تواند خطرناک باشد و کسب و کار شما، بازدیدکنندگان و همه چیز را به مخاطره بیاندازد. بنابراین قبل از بازطراحی وب سایت باید سوالات زیادی را از خود بپرسید و چرایی بازطراحی وب سایت را تحلیل و مورد بررسی قرار دهید و سپس برای ایجاد ریدیزان یا طراحی مجدد وب سایت خود اقدام نمایید.

پلن بازطراحی سایت

چرا به بازطراحی سایت نیاز دارم؟

زمانی استیو جابز از تک تک کارمندان خود پرسید «چرا این کار را انجام میدهی؟» و اکثر کارمندان نیز در پاسخ می گفتند «چون تمام آدم‌های دیگر همین کار را می‌کنند» که برای جابز این پاسخ کافی نبود. در اینده همین نگاه بنیادی بود که باعث شد اپل از سایر رقبای خود متمایز شود و همه کارمندان این شرکت به روشی خلاقانه دست به نوآوری های شگفت‌انگیزی بزنند. بنابراین بد نیست شما هم از خودتان بپرسید چرا به بازطراحی سایت نیاز دارید؟

عمده عواملی که شما را واردار به طراحی مجدد سایت می کند

بسیاری از عوامل ناگریز هستند و در طول زمان با پیشرفت تکنولوژی رخ می دهند و بسیاری از عوامل هم با یک شروع نادرست شکل گرفته‌اند و لازم است در جهت بهبود یا رفع آنها گام برداشت. عموما پرسش‌های زیر بیشترین تاثیر را در تصمیم گیری شما در جهت بازطراحی سایت دارند و لازم است قبل از اقدام به طراحی مجدد وب سایت آنها را از خود بپرسید و به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.

ایا وب سایت شما از استانداردهای روز طراحی پیروی می کند؟

همانطور که پیشتر گفته شده تکنولوژی و بخصوص فناوری های طراحی سایت با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و تغییرات است. وب سایت شما باید با فناوری ها و طراحی های روز و سلیقه عامیانه کاملا هماهنگ باشد. اگر مدت زیادی از طراحی وب سایت شما گذشته است و وب سایت شما نسبت به رقبایتان عملکرد و ظاهر ضعیف تر، سرعت پایینتر و تکنولوژی قدیمی تری دارد حتما به بازطراحی سایت نیازمند هستید یا اگر وب سایت شما با گجت ها و تلفن های همراه سازگار نیست و همچنان توقع دارید کاربرانتان از رایانه های شخصی برای مشاهده وب سایت استفاده کنند به یک بازطراحی قطعی نیاز دارید.

ایا نرخ پرش بالاست و بازدیدکننده ها، سایت شما را به سرعت ترک می‌کنند؟

سایت شما با وجود اینکه مورد علاقه شماست به هیچ عنوان در دل کاربران و بازدیدکنندگانتان جای ندارد و بازدیدکننده ها به محض دیدن وب سایت شما بدون بررسی دیگر صفحات آن، سایت شما را ترک می کنند. اگر وب سایت شما چنین وضعیتی دارد بد نیست در مورد رفع این مشکل اقداماتی انجام دهید. چرا که یکی از دلایل نرخ پرش بالا طراحی ضعیف است.

ایا نرخ تبدیل (Conversion Rate) سایت شما مناسب است؟

قطعا با راه اندازی فروشگاه اینترنتی یا وب سایت، شما هدفی را دنبال می‌کنید. نرخ تبدیل به شما می گوید که وقتی کاربری از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، ایا همان اقدامی را انجام دهد که شما انتظار دارید؟. به عنوان مثال شما وب سایت را برای فروش یک محصول راه اندازی کرده اید باید وب سایت شما نرخ مناسبی از تبدیل بازدیدکنندگانتان به فروش محصولتان را داشته باشد.

آیا سایت شما کاربران را سردرگم می کند؟

اینکه شما به راحتی از وب سایت خود استفاده می کنید و با تمام جزئیات ان آشنا هستید عامل مناسب و تعیین کننده ای برای خوب بودن وب سایتتان نیست. باید تجربه کاربران خود را بررسی کنید. حتی از چند نفر بخواهید سایت شما را بررسی کنند و تجربه خود را با شما به اشتراک بگذارند. بسیاری از سایت ها با وجود اینکه برای صاحب سایت کاربری ساده ای دارد، اما برای کاربران و بازدیدکننده ها پیچیده است و تجربه خوبی را به جای نمی گذارد. باید بررسی کنید که این عوامل چه هستند و آیا برای رفع انها به طراحی مجدد سایت نیاز است؟

آیا نتایج مشاوره با تیم دیجیتال مارکتینگ در تحلیل وب سایت من مثبت بوده است؟

می توانید از خدمات یک مشاور طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایید تا سایت شما را بررسی و تحلیل نماید. اگر امتیاز عالی از نتایج به دست آمده از تحلیل و بررسی وب سایت را صد در نظر بگیرید و نمره به دست آمده از تحلیل و بررسی وب سایت شما زیر ۷۰ باشد تغییرات بنیادی در سایت شما مورد نیاز است.

مزایای بازطراحی یا طراحی مجدد وب سایت

مهمترین مزیت در بازطراحی سایت رفع یک یا چند مشکل بنیادی در وب سایت و به وجود آوردن تجربه بهتر کاربران است. اگر برای بازطراحی وب سایت دلایل قانع کننده ای داشته اید و در جهت بهبود آنها گام برداشته باشید قطعا مزایای بیشماری را برای شما به ارمغان خواهد اورد

  • فروش بیشتر
  • نرخ تبدیل بالاتر
  • نرخ پرش کمتر
  • و …

مشکلات بازطراحی یا طراحی مجدد وب سایت

علت بازطراحی سایت هرچه که باشد، بر اساس تجربه ما، طراحی مجدد می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، اما اگر اشتباه انجام شود می‌تواند کل کسب‌وکار شما را خراب کند. برخی از بازطراحی ها انقدر که باید خوب پیش نمی روند و می تواند ضربه ای بزرگ به کسب و کار شما وارد نماید. عمده دلایل مشکلات را می توان در دو مورد ریشه یابی کرد.

  • عدم توانایی تحلیل و بررسی در تصمیم گیری به طراحی مجدد وب سایت
  • عدم درک صحیح از مسائل فنی و مهم در بازطراحی وب سایت

چگونه از مشکلات طراحی مجدد وب سایت درامان باشیم

مهترین عامل؛ «کشف نیاز به تغییر» است. اگر وب سایت شما به قدری خوب است که مشتریان بلقوه ای دارد و نرخ تبدیل بالایی را سپری می کند چرا باید به آن دست بزنید؟ در این حالت تغییرات کوچک و رفع مشکلات جزئی قطعا بهتر از بازطراحی کامل وب سایت خواهد بود. برای در امان بودن از مشکلات طراحی مجدد باید دلایل خوب و قانع کننده ای برای این منظور داشته باشید.

در صورتی که تمایل دارید وب سایت خود را بازطراحی کنید باید به بسیاری از مسائل فنی اگاهی کاملی داشته باشید. شما و تیم طراحی وب سایت شما باید سوالات بیشماری را پاسخ دهند تا در انجام طراحی مجدد یا ریدیزاین وب سایت شما اشتباهی را مرتکب نشوند. از عمده سوالاتی که در این زمینه پرسیده می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • لینک های ایندکس شده در موتورهای جستجو کدامند؟
  • با ارزش ترین صفحات وب سایت کدام است؟
  • چه کسی و چرا از وب سایت شما بازدید می کند؟
  • کدام نیازها برآورده شده و کدام نشده؟
  • بازدیدکننده ها و کاربران قدیمی و وفادار شما چه کسانی هستند؟
  • چه بخش هایی از سایت نباید تغییر کنند؟
  • چه بخش هایی از سایت باید تغییر کنند؟
  • رویکردهای قدیمی چگونه باید تغییر کنند تا کاربران قدیمی را سردرگم نکند؟
  • چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی بد؟

مسائل در بازطراحی یک وب سایت بقدری مهم هستند که باید بخوبی ریشه یابی و تحلیل شوند. بازطراحی یک وب سایت از طراحی آن به مراتب سختر و پیچیده تر است. تا جایی که بازطراحی سایت می تواند یک کسب و کار را تا مرز نابودی بکشاند. از طرفی با تحلیل دقیق و درک مسائل فنی می تواند باعث شکوفایی و موفقیت کسب و کار گردد.

نتیجه گیری و سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بازطراحی سایت با نگاه نوین و فنی بپردازیم تا شما را با عمده مسائل، مزایا و مشکلات بازطراحی سایت اشنا کنیم. همچنین در مورد اینکه چه زمانی به بازطراحی سایت نیاز خواهید داشت مباحثی را مطرح کردیم تا به راحتی بتوانید با یک بررسی ساده از وب سایت خود و مقایسه با وب سایت رقبایتان، بازخورد کاربران و به دست آوردن یک پاسخ منطقی به چرایی طراحی مجدد وب سایت در این مسیر قدم بگذارید.

طراحی مجدد وب سایت می تواند ناگریز باشد و قطعا وب سایت شما نیز همیشه به خوبی امروز نیست و در اینده ای دور یا نزدیک به بازطراحی نیاز خواهد داشت. این امر با کشف نیازها، آگاهی از مسائل فنی و مشاوره و استفاده از یک تیم طراحی وب سایت باتجربه به سادگی میسر خواهد بود تا شما و کسب و کارتان مجددا در مسیر رسیدن به قله موفقیت گام بردارد.

این مطلب با برداشت آزاد از هاتجار و با بازنویسی و نگاه فنی در گروه نرم افزاری چابک ارائه شده است و کپی برداری از ان با ذکر نام و لینک به وب سایت ما مجاز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *