گروه نرم افزاری چابک > سئو > گواهی امنیتی اس اس ال (ssl) و لزوم استفاده از آن
گواهی امنیتی اس اس ال (ssl) و لزوم استفاده از آن

در ابتدا اگر نمیدانید اس اس ال چیست باید به طور ساده و خلاصله بگویم که اس اس ال (SSL)  مخفف Socket Secure Layer است که برگردان فارسی آن را می توان لایه اتصال امن معنی نمود. در واقع زمانی که از گواهی اس اس ال حرف میزنیم به این معنی است که از استانداردی فی‌مابین کاربر و وب‌سایت برای رمزنگاری داده‌ها استفاده میکنیم.

به عبارت دیگر، گواهی SSL این امکان را به کاربران می‌دهد تا بدون نگرانی از افشای اطلاعات خود، داده‌های خود را به صورت امن با وب سایت مورد نظر مبادله نمایند. وب سایتی که دارای گواهی اس اس ال نیست تمام تعاملات کاربر با وب سرور را به صورت متن ساده در شبکه اینترنت منتقل می کند. حال اگر کاربری به عنوان مثال نام کاربری و رمز عبور خود را برای وب سرور ارسال نماید این اطلاعات در شبکه می تواند توسط شخص ثالث مورد سوء استفاده قرار گیرد.

امروزه استفاده از گواهی امنیتی اس اس ال یک الزام برای هر نوع وب سایت یا سرویس دهنده ای بر بستر اینترنت است. داشتن اس اس ال برای وب سایت باعث می‌شود یک اتصال رمزگذاری شده را بین وب سرور شما و مرورگرهای بازدیدکنندگان شما ایجاد کند که باعث می‌شود اطلاعات خصوصی بدون مشکلاتی از قبیل دزدیده شدن، دستکاری داده ها و جعل پیام بتواند منتقل شود.

SSL ستون اصلی داشتن اینترنت امن است و از اطلاعات حساس شما که در شبکه های کامپیوتری دنیا منتقل می شود، محافظت می کند. SSL برای حفاظت از وب سایت شما ضروری است، حتی اگر اطلاعات حساس مانند کارت اعتباری را نداشته باشید.

مزایای استفاده از اس اس ال:

  • جلوگیری از سرقت اطلاعات وب‌سایت
  • مرورگرها در هنگام نمایش فرم های ورود یا در ادرس بار خود کلمه not secure را نمایش نمی دهند
  • کاربران حس اعتماد و امنیت بیشتری در کار کردن با وب سایت شما کسب خواهند کرد.
  • امروزه کاربران قبل از خرید، ثبت نام و به طور کلی ورود اطلاعات می خواهند از داشتن گواهی اس اس ال وب سایت مطمئن شوند و داشتن این ویژگی نرخ جذب کاربر و فروش را افزایش می دهد
  • گواهی اس اس ال برای موتورهای جستجو نیز دارای اهمیت است. گوگل اعلام کرده است که از این گواهی برای رنک دهی به سایت ها در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند
  • تنها با داشتن گواهی اس اس ال امکان تهیه نماد اعتماد الکترونیکی (E-Namad) جهت فروشگاه‌های آنلاین میسر است.

انواع گواهینامه های اس اس ال (SSL)

۱. گواهینامه اس اس ال نوع DV (Domain Validation) یا اعتبار سنجی دامنه

اولین نوع گواهینامه میباشد که دارای محبوبیت زیادی است و قیمت نسبتا پایینی دارد، در این نوع گواهینامه فقط اطلاعات دامین وریفای میگردد و پس از استفاده از این گواهینامه یک قفل سبزرنگ کنار ادرس وب سایت در مرورگر نمایش داده می شود.

۲. گواهینامه (OV (organization validation یا اعتبار سنجی سازمانی

در این نوع گواهینامه صادر کننده علاوه بر وریفای دامنه مدنظر جهت صدور گواهینامه، مدارک هویتی سازمان یا شرکت دریافت کننده گواهینامه را نیز اعتبار سنجی میکند. این گواهینامه با توجه به اینکه علاوه بر دامنه، مدارک هویتی سازمان یا شرکت نیز اعتبار سنجی میگردد دارای ارزش بیشتری نسبت به گواهینامه های DV میباشد. در این نوع گواهی نامه نیز مانند گواهی نامه DV فقط علامت قفل سبز رنگ در کنار نام سایت اضافه میگردد.

۳. گواهینامه SSL نوع (EV (Extended Validation یا اعتبارسنجی گسترش یافته

این نوع گواهینامه اس اس ال دارای بیشترین اعتبار ممکن بین گواهینامه های اس اس ال است و از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار است و هنگام نمایش وب سایت علاوه بر قفل سبز رنگ نام شرکت شما در ادرس بار مرورگر به نمایش گذاشته می شود. این نوع گواهینامه نیز دقیقا همانند گواهینامه OV نیاز به مدارک هویتی سازمان یا شرکت دارد و تنها عمده فرق آن در نوع اعتبار سنجی میباشد،  که با دقت بسیار بالا و در مراحل مختلف توسط کارشناسان مختلف میتواند مورد بررسی و اعتبار سنجی قرار گیرد.

نام Wildcard که در گواهینامه ها ذکر می شود چیست؟

در واقع wildcard نوع خاصی از ssl نبوده بلکه قابلیتی است که بر روی ssl توسط شرکت صادر کننده میتواند اضافه گردد تا علاوه بر دومین اصلی(domain.com) تمام ساب دومین های (dl.domain.com, mail.domain.com, sub.domain.com) شما را نیز تحت پوشش قرار دهد. wildcard برای تمامی گواهی نامه های ssl که در بالا توضیح داده شد با توجه به سیاست شرکت صادر کننده گواهی نامه ها قابل ارائه است. مطمئنا این ویژگی می تواند قیمت گواهی را تا چندبرابر افزایش دهد.

برای خرید گواهینامه SSL چه کاری باید انجام دهید؟

خرید گواهینامه اس اس ال بسیار ساده است. اگر نیاز به گواهینامه نوع اول (DV) داشته باشید می توانید به سادگی و از هر شرکت مورد نظری که گواهی اس اس ال ارائه می کند گواهی را در عرض چند دقیقه خریداری نمایید. تنها کاری که باید انجام دهید پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده در فرم خرید یک فایل یا رکورد dns به شما ارائه میگردد که برای وریفای دامنه نیاز است ان فایل را در هاست خود و در مسیر مشخص شده توسط ارائه دهنده بارگذاری نمایید یا اگر نیاز به تنظیم dns بود معمولا یک رکورد TEXT را باید در دومین خود با مقدار ارائه شده توسط ارائه دهنده ایجاد کنید و سپس با کلیک بر روی یک لینک یا رفتن به مرحله بعد دومین شما وریفای شده و گواهینامه صادر می گردد. برای خرید سایر گواهینامه ها نیاز است مدارک حقوقی شما نیز بررسی گردد که هر شرکت قوانین و سازوکار مختلفی برای ارائه این نوع گواهینامه ها خواهند داشت.

نصب گواهی اس اس ال چگونه است؟

شرکت ارائه دهنده اس اس ال پس از وریفای دومین(برای گواهی در سطح DV) یا اطلاعات حقوقی شرکت (برای گواهی ها با سطح OV یا EV) به شما فایل های گواهی را ارائه می دهد. این فایل ها را باید در وب سرور خود نصب نمایید که برای این منظور لازم است از یک متخصص کمک بگیرید یا اینکه اطلاعات کافی و اموزش های لازم را برای نصب و راه اندازی SSL در وب سایت خود بدست آورید که به امید خدا در این زمینه نیز مقاله ای خدمت شما سروران گرامی ارائه خواهد شد.

جهت خرید گواهی اس اس ال و مشاوره در خصوص نصب و راه اندازی ان با ما تماس بگیرید. ما تمام مراحل خرید، وریفای، نصب و راه اندازی گواهی نامه و بهینه سازی های مورد نیاز برای سئو و ریدایرکت ادرس های قدیمی به ssl را برای شما انجام خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *