گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > تصاویر حجیم مناسب استفاده در وب سایت نیستند!
تصاویر حجیم مناسب استفاده در وب سایت نیستند!

دوربین ها هر روز در حال پیشرفته تر شدن هستند و تصاویر خارق العاده ای را خلق میکنند. تصاویر گرفته شده با دوربین های مختلف کیفیت های متفاوتی دارند و میتوانند تصاویری با تعداد پیکسل های متفاوت، وضوح و اندازه های مختلف به ثبت برسانند. امروزه اکثر گوشی های هوشمند به یک دوربین نسبتا کامل با وضوح بالا مجهز می باشند که برای ثبت لحظه ها و تصاویر مورد نیازتان به شما کمک می کنند. عکسبرداری و فیلمبرداری موضوع مورد بحث ما نیست بلکه قرار است بر روی حجم تصاویر گرفته شده توسط دوربین ها متمرکز شویم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا تصاویر گرفته شده توسط دوربین ها مناسب استفاده در فضای وب هستند؟

تصاویر ثبت شده توسط اکثر دوربین ها و تلفن های همراه بر روی حافظه دستگاه ذخیره می شوند و جابجایی تصاویر ثبت شده بین رایانه و حافظه دستگاه بسیار ساده است حتی بدون اینکه به این نکته توجه کنیم که چند مگابایت یا گاها چند گیگابایت در حال جابجایی بین کارت حافظه و رایانه است، شاید مشاهده تصاویر حجیم و با کیفیت با رایانه یا دستگاه شخصی شما لذت بخش است اما مشاهده انها بر روی وب تا چه حدی می تواند برای کاربران شما لذت بخش باشد؟

 ایا تصاویر حجیم ثبت شده توسط دوربین های تلفن همراه، دوربین های دیجیتال و ….. مناسب استفاده بر روی وب سایت و یا به طور کلی تر مناسب استفاده در فضای اینترنت است؟

ارسال سریع تصاویر بر روی وب سایت و دریافت سریع ان توسط کاربران رابطه مستقیمی با حجم تصاویر و سرعت اینترنت مورد استفاده دارد. اما این بدان معنی نیست که اگر شما اینترنت پر سرعتی در اختیار دارید و محدودیت حجم برای شما اهمیتی ندارد سایر کاربران و بازدیدکنندگان وب سایتتان نیز همینطور فکر کنند.  در نظر داشته باشید که اگر بر روی یک صفحه وب تنها ۵ تصویر ۴ مگابایتی بارگزاری شده باشد و بازدیدکننده ای به این صفحه مراجعه نماید مجبور است ۲۰ مگابایت، بغیر از حجم خود صفحه دانلود نماید! ۹۰ درصد کاربران با مشاهده چنین صفحه ای که تصاویر به کندی در حال لود شدن هستند صفحه را می بندند و دیگر به این صفحه مراجعه نخواهند کرد، چرا که دوست ندارند برای لود شدن یک صفحه چند دقیقه وقت بگذارند و مقدار زیادی از حجم اینترنت خودشان را فدای دیدن یک صفحه نمایند (مگر در موارد خاص)

خودتان قضاوت کنید.

با کلیک بر روی هر کدام از دو باکس زیر تصویر همان باکس شروع به لود شدن میکند. تصویر کم حجم ۳۰ کیلو بایت است و تصویر حجیم، ۳ مگابایت.  کدامشان را ترجیح می دهید؟

شاید بهتر باشد اینکار را در انتها انجام دهید چرا که احتمال می دهیم با شروع فرایند لود شدن تصویر ۳ مگابایتی صفحه را ببندید و ادامه متن را از دست بدهید

راه حل چیست و چگونه حجم تصاویر را کاهش دهیم؟

  • قبل از بارگزاری تصاویر در وب سایتتان حجم انها را مورد برسی قرار دهید و در صورت نیاز نسبت به کاهش حجم انها اقدام نمایید.

نرم افزارهای تخصصی مانند فتوشاپ یا ایلوستریتور به راحتی می توانند حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کاهش دهند. نرم افزار غیر تخصصی و رایجی مانند ajc نیز می تواند با چند کلیک ساده تصاویر شما را دریافت و تصاویر کم حجم شده که کیفیت مطلوبی نیز دارند را به شما تحویل دهد.

  • از برنامه نویس وب سایت خود بخواهید امکانی را فراهم نماید تا در هنگام بارگزاری تصاویر حجیم، حجم و سایز تصاویر به صورت خودکار کاهش یافته و مناسب استفاده بر روی وب سایت شود.

بسیاری از cms های رایج این امکان را فراهم کرده اند که تصاویر پس از بارگزاری به چند سایز و حجم دلخواه تبدیل شوند. همچنین کتابخانه های مختلفی نیز برای برنامه نویسان در دسترس است که با استفاده از انها می توانند پس از بارگزاری تصاویر حجم انها را کاهش دهند

  • کشینگ تصاویر را برای مرورگر کاربر فعال نمایید تا هنگام بازدید از صفحات وب سایتتان، تصاویر بر روی دستگاه کاربر ذخیره شود و در مراجعات بعدی تصاویر تکراری مجددا برای کاربر بارگزاری نشوند.
  • از قابلیت lazy load برای نمایش تصاویر استفاده نمایید. lazy load این امکان را فراهم میکند که تنها تصاویری بارگزاری شوند که در دید کاربر هستند.

 

 

1 دیدگاه در “تصاویر حجیم مناسب استفاده در وب سایت نیستند!

  1. چقدر جالب خیلی ممنون از مطلب خوبتون.  بالاخره فهمیدم چرا اینقدر وضع سایتم خرابه. پر از تصاویر حجیم شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *