گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > 3 اشتباه رایج در طراحی سایت
3 اشتباه رایج در طراحی سایت

نکات مهمی در طراحی سایت وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید موجب افزایش بازدید و جذب کاربر به سوی وب‌سایت خود شوید. در عصر دیجیتال امروزی، وب سایت شما اغلب اولین تصوری است که مشتریان بالقوه از شما و کسب و کار شما دارند. یک وب سایت با طراحی خوب، آموزنده، کاربرپسند و از نظر بصری جذاب است. با این حال، یک وب سایت با برخی اشتباهات رایج طراحی می‌تواند بازدیدکنندگان را گیج کند و آنها را فراری دهد. در این مقاله، ما ۳ اشتباه رایج در طراحی سایت که باید از انجام آن‌ها جلوگیری کنید را بررسی خواهیم کرد:

۱. ارتباطات و ناوبری نامشخص

تصور کنید وارد فروشگاهی می‌شوید که نمی‌توانید محصولات مورد نظر خود را پیدا کنید و کارکنان آن برای کمک در دسترس نیستند. این تجربه‌ای است که بسیاری از کاربران در وب‌سایت هایی با ارتباطات و ناوبری نامشخص دارند.

  • پیام های مبهم: بازدیدکنندگان را مجبور نکنید حدس بزنند که وب‌سایت شما در مورد چیست. هویت برند و آنچه بازدیدکنندگان می‌توانند در سایت شما پیدا کنند را به وضوح بیان کرده و از پیام های مبهم دوری کنید.
  • ناوبری گیج کننده: ناوبری وب‌سایت شما باید بصری و قابل درک باشد. از برچسب های واضح، ساختار منوی منطقی و یک سلسله مراتب ثابت استفاده کنید. از اصطلاحات و منوهای کشویی پیچیده اجتناب کرده و مسیر کاربران را به وضوح نمایش دهید.
  • عدم وجود قابلیت جستجو: برای وب‌سایت های بزرگ، نوار جستجو ضروری است. کاربران باید بتوانند به راحتی و به سرعت اطلاعات خاصی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

10 ویژگی طراحی وب‌سایت خوب

۱۰ ویژگی طراحی وب‌سایت خوب

برای موفقیت وب‌سایت شما، مهم است که کاربران بتواند به راحتی از آن استفاده کرده و تجربه ی خوبی از استفاده از وب‌سایت شما داشته باشند. به عبارتی قابلیت استفاده و تجربه کاربری خوب، موفقیت یا شکست یک وب‌سایت را تعیین می کند. بنابراین شما باید یک طراحی وب‌سایت خوب و باکیفیت داشته باشید.

۲. اهمیت ندادن به تجربه کاربری

یک وب سایتی که از نظر ظاهری زیبا است ممکن است کاربران زیادی را جذب کند، اما اگر کاربران از استفاده از وب‌سایت شما تجربه و حس خوبی نداشته باشند، سریعا آن را ترک می‌کنند. تجربه کاربری (UX) بسیار مهم است. چند اشتباه که باید در مورد تجربه کاربری در نظر داشته باشید:

  • زمان بارگذاری کند: سرعت بسیار مهم است. اگر بارگذاری وب‌سایت شما بیش از حد طول بکشد، بازدیدکنندگان حتی قبل از اینکه محتوای شما را ببینند، از وب‌سایت خارج می‌شوند. بنابراین باید از سرعت وب‌سایت خود اطمینان حاصل کنید.
  • طراحی بهم ریخته: متن، تصاویر، انیمیشن ها و سایر عناصر بیش از حد می توانند کاربران را تحت تأثیر قرار دهد. از فضای سفید به طور موثر بهره برده، سلسله مراتب محتوا را اولویت بندی کرده و از یک طرح تمیز برای ناوبری آسان استفاده کنید.
  • طراحی غیر واکنش گرا (Responsive): در دنیای امروزی، وب‌سایت شما باید با اندازه های مختلف صفحه نمایش سازگار باشد. طراحی واکنش گرا ظاهر و تعامل بهینه در دسکتاپ، تبلت و گوشی های هوشمند در اندازه های متفاوت را تضمین می‌کند.

۳. نادیده گرفتن دسترسی

قابلیت دسترسی تضمین می‌کند که همه می توانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. در ادامه نحوه ایجاد یک طراحی وب سایت جامع تر آورده شده است:

  • متن جایگزین برای تصاویر: تصاویر بخش مهمی از محتوای شما هستند. توضیحات متنی جایگزین برای تصاویر (Alt) ارائه دهید تا دسترسی به آن‌ها را آسان تر کنید.
  • ناوبری صفحه کلید: وب سایت شما باید به طور کامل فقط با استفاده از یک صفحه کلید قابل پیمایش باشد تا دسترسی بهتری را به کاربران ارائه دهد.
  • کنتراست رنگ: کنتراست رنگ یک خطای دسترسی است که اغلب نادیده گرفته می شود. اغلب، این اشتباه به این دلیل اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها وب‌سایت‌هایی را می‌سازند که دارای پالت رنگ برند خود هستند. هنگامی که ترکیب رنگی که در یک وب سایت استفاده می شود، فاقد کنتراست رنگ کافی بین رنگ های پس زمینه و پیش زمینه باشد، درک متن و نمادها دشوار می‌شود. بنابراین، شما باید از کنتراست رنگ کافی بین متن و پس‌زمینه برای خوانایی بهتر اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

با اجتناب از این ۳ اشتباه رایج در طراحی سایت می‌توانید موجب افزایش اعتبار وب‌سایت خود شده و کاربران زیادی را به سمت خود هدایت کنید و در نتیجه کسب و کار خود را ارتقا دهید. به یاد داشته باشید، وب سایت شما یک دارایی ارزشمند است بنابراین برای بهره مندی از مزایای حضور آنلاین قوی، روی طراحی حرفه‌ای و بهینه سازی مداوم وب‌سایت خود سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *