گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > 10 ویژگی طراحی وب‌سایت خوب
10 ویژگی طراحی وب‌سایت خوب

برای موفقیت وب‌سایت شما، مهم است که کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و تجربه ی خوبی از استفاده از وب‌سایت شما داشته باشند. به عبارتی قابلیت استفاده و تجربه کاربری خوب، موفقیت یا شکست یک وب‌سایت را تعیین می کنند. بنابراین شما باید یک طراحی وب‌سایت خوب و باکیفیت داشته باشید.

برای اینکه ویژگی های طراحی یک وب‌سایت را بدانیم، لازم است درک کنیم که کاربران از وب‌سایت ما چه انتظاری دارند و درباره‌ی آن چگونه فکر می‌کنند.

کاربران چگونه فکر می‌کنند؟

اساساً رفتار کاربران در وب‌سایت با رفتار مشتریان در فروشگاه تفاوت زیادی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه می‌کنند، بخشی از متن را اسکن می‌کنند و روی اولین پیوندی که مورد علاقه‌شان است یا به طور مبهمی شبیه چیزی است که به دنبال آن هستند، کلیک می‌کنند. در واقع، بخش‌های بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی به آن‌ها نگاه نمی‌کنند.

اکثر کاربران به محض پیدا شدن چیزی که تقریبا مد نظرشان است، بر روی آن کلیک می‌کنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکرد، دکمه بازگشت را انتخاب کرده و به روند جستجو ادامه می‌دهند.

  • کاربران کیفیت را دوست دارند.

اگر صفحه ای محتوای باکیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد، آن ها حاضرند محتوا را با وجود تبلیغات زیاد و طراحی نامناسب هم ببینند. به همین دلیل است که وب‌سایت‌های نه چندان خوب با محتوای باکیفیت در طول سال‌ها ترافیک زیادی کسب می‌کنند. محتوا مهمتر از طراحی است.

  • کاربران متن را نمی‌خوانند. آن را اسکن می‌کنند.

با تجزیه و تحلیل یک صفحه وب، کاربران به دنبال نقاطی می‌گردند که توضیحات کلی درباره موضوعی که به دنبالش هستند را پیدا کنند تا سریع تر به نتیجه برسند. بنابراین آن‌ها به جای خواندن کل متن، آن را به طور مختصر اسکن کرده و سریع از آن رد می‌شوند.

  • کاربران وب‌سایت بی حوصله هستند.

اصل بسیار ساده: اگر یک وب سایت نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند، طراح در انجام کار خود شکست خورده و شرکت ضرر می کند. هرچه زمان بارگذاری صفحه بیشتر باشد، کاربران تمایل بیشتری به ترک وب سایت و جستجوی جایگزین دارند.

  • کاربران می خواهند کنترل داشته باشند.

کاربران می خواهند بتوانند مرورگر خود را کنترل کنند. به عنوان مثال آن‌ها نمی‌خواهند پنجره‌های جدید به‌طور غیرمنتظره ظاهر شوند و می‌خواهند بتوانند با یک دکمه «بازگشت» به سایتی که قبلاً بوده‌اند برگردند؛ بنابراین راه خوبی است که هرگز پیوندها را در پنجره‌های مرورگر جدید باز نکنید.

10 ویژگی طراحی وب‌سایت خوب

نکات طراحی وب‌سایت خوب

  1. به کاربران فرصت فکر کردن ندهید.

طراحی وب‌سایت شما باید به گونه ای باشد که کاربر بدون نیاز به فکر کردن، به صفحه ی مورد نظر خود برسد و از آن استفاده کند. اگر بارگذاری و انتقال صفحه ها شهودی و سریع نباشد، درک نحوه عملکرد سیستم و نحوه رسیدن از نقطه ای به نقطه ی دیگر را برای کاربران سخت‌تر می‌کند. لینک های مفید می توانند به کاربران کمک کنند تا مسیر خود را به سمت هدف خود بیابند.

  1. با صبر کاربران بازی نکنید.

کاربران برای بازدید از یک وب‌سایت، به سرعت و سادگی نیاز دارند. صفحات وب‌سایت شما باید سریع بارگذاری شده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین در نظر داشته باشید که وقت زیادی از کاربران را برای پر کردن اطلاعات شخصی آن‌ها نگیرید؛ چرا که کاربران برای وب‌سایت هایی که در آینده به آن‌ها نیاز زیادی ندارند، وقت زیادی برای دادن اطلاعات شخصی خود نخواهند گذاشت. به کاربران اجازه دهید وب‌سایت شما را کاوش کنند و خدمات شما را بدون اجبار به اشتراک گذاری داده های خصوصی کشف نمایند.

  1. توجه کاربران را جلب کنید.

از آنجایی که وب‌سایت‌ها هم محتوای ثابت و هم پویا را ارائه می‌کنند، برخی از جنبه‌های رابط کاربری بیش از سایرین جلب توجه می‌کنند. بدیهی است که تصاویر چشم‌نوازتر از متن هستند – همانطور که جملات برجسته‌تر از متن ساده جذاب‌تر هستند.

جلب کردن توجه کاربران به آنچه مد نظر شما است، باعث می‌شود تا کاربران سریع تر از بخش های مختلف وب‌سایت شما استفاده کرده و از نقطه ای به نقطه ی دیگر برسند. شما باید بدانید که چگونه توجه و تمرکز کاربران را به چیزی که می‌خواهید جلب کنید.

  1. کاربران را به خوبی هدایت کنید.

طراحی‌ وب‌سایت مدرن معمولاً به دلیل رویکردش در هدایت کردن کاربران با گام‌های جذاب، دکمه‌های بزرگ با جلوه‌های بصری و غیره مورد انتقاد قرار می‌گیرد. اما از منظر طراحی، این عناصر در واقع چیز بدی نیستند. برعکس، چنین دستورالعمل هایی بسیار مؤثر هستند زیرا بازدیدکنندگان را به روشی بسیار ساده و کاربرپسند از طریق محتوای سایت هدایت می کنند.

اجازه دادن به کاربر که به وضوح ببیند چه عملکردهایی در دسترس است، یک اصل اساسی در طراحی رابط کاربری موفق است. آنچه مهم است این است که محتوا به خوبی درک شده باشد و بازدیدکنندگان از نحوه تعاملشان با سیستم احساس راحتی کنند.

  1. خوب بنویسید.

نوشته های شما در وب‌سایت باید جذاب باشند و کاربران را از خواندن آن‌ها خسته نکنند. دقت داشته باشید که نوشته های یک وب‌سایت با طراحی خوب با نوشته های کتابی فرق دارد. از ویژگی های طراحی وب‌سایت خوب، پاراگراف های کوتاه است. همچنین تصاویر در بین پاراگراف‌ها می‌توانند برای کاربران جذاب باشند. به یاد داشته باشید که در بین متن خود از کلمات برجسته و یا ایتالیک استفاده کنید تا نوشته‌ی شما یکنواخت نباشد.

10 ویژگی طراحی وب‌سایت خوب

  1. طراحی وب‌سایت ساده داشته باشید.

سادگی باید هدف اصلی طراحی وب‌سایت شما باشد. کاربران به دنبال اطلاعات هستند و وب‌سایت هایی با طراحی پیچیده، آن‌ها را آزار می‌دهند. سعی کنید یک طراحی وب‌سایت باکیفیت و ساده داشته باشید و بر روی محتوای خوب و کوتاه و دسترسی آسان کاربران به صفحات وب‌سایت تمرکز کنید.

  1. از فضای خالی استفاده کنید.

وب‌سایت شما نباید شلوغ باشد؛ بنابراین استفاده از فضای خالی می‌تواند موجب جلب توجه کاربران به محتوای اصلی شده و سرعت جستجوی آن‌ها را افزایش داده و در نهایت باعث تجربه کاربری خوبی شود. واضح است که تجزیه و تحلیل ساختارهای پیچیده و شلوغ سخت است و تجربه خوبی به کاربر نخواهد داد.

  1. وب‌سایت خود را سازمان‌دهی کنید.

ساختار مفهومی واضح و ثابتی را در اختیار کاربر قرار دهید. سازگاری، چیدمان صفحه‌نمایش، روابط و قابلیت هدایت، مفاهیم مهم سازمان‌دهی هستند که به طراحی وب‌سایت باکیفیت شما کمک می‌کنند.

سعی کنید تا با کمترین نشانه و عناصر بصری بیشترین کار را انجام دهید و وب‌سایت ساده‌تری داشته باشید. وب‌سایت شما باید ساده باشد، یعنی فقط شامل عناصری باشد که برای ارتباط بسیار مهم و ضروری هستند. وضوح نیز برای طراحی وب‌سایت خوب مهم است. وضوح یعنی همه اجزا باید طوری طراحی شوند که معنای آن‌ها مبهم نباشد.

  1. طراحی مناسب داشته باشید.

دقت داشته باشید که هر وب‌سایت با توجه به هدف متفاوت خود، طراحی متفاوتی نیز دارد. طراحی وب‌سایت شما باید برای سازمان شما مناسب بوده و شما را به هدف خود نزدیک کند. قطعا طراحی یک وب‌سایت فروش لباس، با یک وب‌سایت شرکت مشاوره ای متفاوت است و طراحی مناسب نسبت به نوع فعالیت شما، به پیشرفت کسب و کارتان کمک می‌کند.

  1. وب‌سایت خود را آزمایش کنید.

وب‌سایت شما به تست و آزمایش نیاز دارد. مهم است که وب‌سایت خود را بسنجید و اجزای مختلف آن را ارزیابی کنید. بدین ترتیب شما باید عیب‌های وب‌سایت خود را کشف کرده و آن‌ها را رفع کنید و در نهایت موجب رشد و بهبود وب‌سایت خود شوید.

تست کردن یک فرآیند تکراری است. این بدان معناست که شما چیزی را طراحی می‌کنید، آن را آزمایش می‌کنید، آن را تعمیر می‌کنید و سپس دوباره آن را آزمایش می‌کنید. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در دور اول پیدا نشده باشد زیرا کاربران عملاً توسط مشکلات دیگر مسدود شده‌اند.

جمع بندی

برای داشتن یک وب‌سایت حرفه ای باید نکات زیادی را مد نظر بگیرید. بنابراین سعی کنید وب‌سایتی را طراحی کنید، که استفاده از آن برای کاربران شما ساده و سریع باشد و تجربه خوبی به کاربر شما بدهد. طراحی وب‌سایت خوب، می‌تواند باعث شناخته شدن و پیشرفت کسب و کار شما شود و تصویر خوبی از آن در ذهن کاربران بسازد. برای داشتن یک وب‌سایت بهینه و متناسب با کسب و کار خود، پیشنهاد می‌کنیم با گروه نرم افزاری چابک مشورت کنید و طراحی سایت خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *