گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > تجربه کاربری در طراحی وب‌سایت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
تجربه کاربری در طراحی وب‌سایت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تجربه کابری به چه معناست؟

تجربه کاربری (User Experience) یا به اختصار UX از مهم ترین مفاهیم در طراحی وب‌سایت است. تجربه کاربری (UX) چیزی است که کاربر هنگام استفاده از یک محصول نرم افزاری تجربه می کند.  به عبارتی تجربه کاربری در طراحی سایت، تجربه و احساسی است که کاربر هنگام استفاده از آن وب‌سایت دارد.

طراحی UX چیست؟

طراحی UX شامل طراحی و تحقیقات کاربر، معماری اطلاعات، طراحی تعامل، تست قابلیت استفاده و استراتژی محتوا است. طراحی UX فرآیند ایجاد محصولات یا خدماتی است که تجربیات معنی‌داری را برای کاربران فراهم می‌کند که شامل بسیاری از حوزه‌های مختلف توسعه محصول از جمله برندسازی، قابلیت استفاده، عملکرد و طراحی است. یکی از راه‌های فکر کردن به طراحی UX، در نظر گرفتن کل فرآیند یا سفری است که کاربر هنگام تعامل با یک محصول یا خدمات تجربه می‌کند. چگونه کاربر با خدمات یا محصول – از طریق تبلیغات، وبلاگ ها یا چیزهای دیگر آشنا می شود؟ کاربر چه نوع تعاملی با برند دارد؟ کاربر پس از تعامل چه احساسی دارد؟ همه این سوالات و موارد دیگر ملاحظات کلیدی در طراحی UX هستند.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

چگونه طراحی یک سایت حرفه ای به کسب‌ و کار شما کمک می‌کند؟

چگونه طراحی یک سایت حرفه ای به کسب‌ و کار شما کمک می‌کند؟

متاسفانه توضیحی برای این نوشته وجود ندارد. لطفا برای مشاهده مطلب روی لینک آن کلیک کنید و نوشته را به صورت کامل بخوانید

هدف اصلی یک طراح UX این است که هر کاربر تعامل مثبتی با یک محصول یا خدمات داشته باشد. خواه این تعامل مشکلی را حل کند، سرگرمی فراهم کند یا به کاربر کمک کند اطلاعات مهم را پیدا کند، تجربه باید احساس رضایت را در کاربر ایجاد کند.

تجربه کاربری در طراحی وب‌سایت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یک طراح UX چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به طور خاص، مسئولیت های طراح UX شامل توسعه استراتژی، آزمایش، پیاده سازی و تجزیه و تحلیل محصولات/خدمات و طرح های کلی آن‌ها می‌باشد.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا بر برنامه ریزی، ایجاد و اجرای محتوا متمرکز است که می تواند شامل متن، تصاویر و عناصر چند رسانه ای در یک صفحه یا در یک برنامه باشد. استراتژی محتوا همیشه بر عهده یک طراح UX نیست، اما شرکت‌های بیشتری بر طراحی محتوا محور تأکید دارند تا تجربه مؤثرتری ارائه دهند.

وظایف مرتبط با استراتژی محتوای UX عبارتند از:

  • تحلیل مشتری
  • ممیزی و نقشه برداری محتوا
  • تحلیل رقبا

تست و نمونه سازی

تست و نمونه سازی بخش های مهمی از فرآیند طراحی UX هستند. بیشتر طرح‌ها قبل از نهایی شدن، چندین بار تکرار می‌شوند و این تغییرات در طول مسیر پشتیبان‌گیری می‌شوند. دانش روش های تحقیق رایج (مانند تست A/B) نیز یک دارایی برای طراحی UX است.

وظایف مربوط به آزمایش و نمونه سازی عبارتند از:

  • تست A/B بین قرارگیری دکمه ها، طرح بندی متن یا سایر عناصر طراحی
  • وایرفریم ساختار اصلی طرح ها
  • نمونه سازی طرح ها برای آزمایش عملکرد

 

تجربه کاربری در طراحی وب‌سایت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

هماهنگی و تحلیل

به طور معمول، طراحان UX با یک تیم طراحی گسترده تر برای ایجاد محصولات و خدمات برای یک سازمان کار می کنند. این فرآیند شامل برنامه ریزی، توسعه استراتژی، اجرا و تجزیه و تحلیل پروژه ها پس از اجرا می باشد. طراحان UX زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای پروژه های آینده، تجزیه و تحلیل طرح های موجود و ردیابی عملکرد طرح های خود می کنند.

وظایف مشترک هماهنگی و تجزیه و تحلیل عبارتند از:

  • برنامه ریزی طراحی
  • تجزیه و تحلیل طرح ها و به روز رسانی در صورت نیاز
  • پیگیری اهداف و معیارها

تحقیقات مصرف کننده

بهترین طراحی‌های UX توسط تحقیقات انجام می‌شود، که به طراحان UX در مورد مشکلاتشان و آنچه می‌تواند با یک طراحی خاص حل شود، آگاه می‌کند. تحقیقات UX می تواند شامل پرسشنامه ها، نظرسنجی ها، گروه های متمرکز، تست محصول یا سایر روش های تحقیق باشد. روش های تحقیق خاص به آنچه که یک شرکت می خواهد در مورد یک محصول یا کاربران آن بداند بستگی دارد.

به عنوان مثال، داده‌های کیفی از مصاحبه‌ها می‌توانند به سازمان نشان دهند که مصرف‌کنندگان در مورد یک محصول یا خدمات چه احساسی دارند، در حالی که داده‌های کمی از نظرسنجی‌ها می‌توانند نشان دهند که کاربران چگونه یک ویژگی جدید یا طراحی مجدد را مشاهده می‌کنند یا از آن استفاده می‌کنند. توسعه نوع تحقیق مناسب می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر عملکرد محصول داشته باشد.

وظایف رایج تحقیقات مصرف کننده عبارتند از:

  • طراحی ابزار تحقیق
  • برگزاری گروه های متمرکز
  • تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه ها و نظرسنجی ها

ویژگی های تجربه کاربری خوب:

یک تجربه کاربری خوب، باید ۴ ویژگی داشته باشد. و شما برای داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای با تجربه کاربری مناسب باید این ویژگی ها را در وب‌سایت خود بگنجانید.

۱- قابل استفاده بودن (Usable)

اگر محصولی قابل استفاده باشد، به این معنی است که طراحی، ساختار و هدف محصول واضح و قابل استفاده کردن است.

هنگام ارزیابی قابلیت استفاده یک محصول، ممکن است سؤالاتی مانند این بپرسید: آیا همه چیز در طراحی به راحتی پیدا می شود؟ آیا عملکرد طراحی برای درک ساده است؟ آیا امکان انجام فعالیت های خاصی در داخل طراحی برای کاربران وجود دارد؟ این سؤالات ممکن است به شما کمک کنند ارزیابی کنید که آیا طراحی هنگام تجزیه و تحلیل، تجربه قابل استفاده ای را ارائه می دهد یا خیر.

تجربه کاربری در طراحی وب‌سایت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

۲- قابل کشف بودن (Findable)

مهم است که اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن می‌گردد به راحتی پیدا شود. کاربران دوست ندارد مدت زیادی مشغول پیدا کردن گزینه ی مورد نظر خود باشند. بنابراین مهم است که کاربر بتواند به راحتی محصول یا خدمات مورد نظر خود را کشف کرده و از آن استفاده کند.

۳- مفید بودن (Useful)

اطلاعات و گزینه های وب‌سایت باید مفید باشند و ارزش وقت کاربران را داشته باشند. کاربران مطلبی را می‌خوانند و می‌بینند که برای آن‌ها مفید باشد.

۴- لذت بخش بودن (Enjoyable)

وقتی محصولی لذت بخش است، نشان دهنده رضایت کاربر از طراحی آن است. این طرح افکار یا احساسات کاربر را منعکس می کند و رابطه مطلوبی با آنها برقرار می کند. لزومی ندارد که طراحی یک محصول لذت بخش باشد تا بتواند به طور موثر عمل کند. با این حال، یک طراحی لذت بخش مکمل یک محصول مفید است و می تواند درک کاربر از تجربه را بهبود بخشد. می‌توانید سؤالاتی از این قبیل بپرسید: آیا بخش‌هایی از طراحی وجود دارد که به احساسات کاربر هنگام ارزیابی لذت‌بخش بودن UX محصول توجه می‌کند؟ آیا شادی کاربر توسط طراحی ایجاد شده است؟ آیا کاربر در طول تجربه به دلیل طراحی درگیر است؟ این سوالات ممکن است به درک اینکه آیا طراحی لذت بخش است یا خیر کمک کند.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت

تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت

متاسفانه توضیحی برای این نوشته وجود ندارد. لطفا برای مشاهده مطلب روی لینک آن کلیک کنید و نوشته را به صورت کامل بخوانید

نتیجه گیری

برای داشتن یک وب‌سایت موفق، مهم است که کاربران حین استفاده از آن سایت، احساس خوب و مطلوبی داشته باشند و زمان طولانی تری در آن وب‌سایت سپری کنند. داشتن یک تجربه کاربری خوب به رشد کسب‌و‌کار شما کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین سعی کنید از طراحی وب‌سایتی استفاده کنید که موجب جذب کاربران به وب‌سایت شما و در نتیجه داشتن یک تجربه کاربری خوب شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *