گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت
تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت

یک وب‌سایت با طراحی زیبا به کسب و کار شما رونق می‌دهد. با یک وب‌سایت حرفه ای، افراد با کسب و کار شما آشنا شده و از خدمات شما مطلع می‌شوند. بنابراین با داشتن یک وب‌سایت مناسب به کمک متخصصان، شما باعث رشد کسب و کار خود می‌شوید. اما بین یک طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت چه تفاوتی وجود دارد و کدام را باید انتخاب کنیم؟

نقش های توسعه دهنده وب‌سایت و طراح وب‌سایت از بسیاری جهات متفاوت است، اما هر دو برای ایجاد وب‌سایت ضروری هستند. مقایسه ای از تفاوت بین این دو در ادامه نشان داده شده است.

توسعه دهنده وب‌سایت کیست؟

یک توسعه دهنده وب‌سایت متخصص برنامه نویسی است. آن‌ها از زبان‌های کدنویسی مانند HTML، PHP، Java Script، CSS، Python و غیره برای ساختن یک وب‌سایت از پایه استفاده کرده و ایده ها و مفاهیم طراحی وب ایجاد شده توسط یک طراح وب‌سایت را به واقعیت تبدیل می کند.

وظیفه توسعه دهنده وب‌سایت این است که ساختار اصلی وب‌سایت را حفظ کند تا وب‌سایت شما به خوبی کار خود را انجام دهد و به هنگام بازدید زیاد از وب‌سایت شما، دچار خرابی نشود.

انواع توسعه دهندگان وب:

کار هر توسعه دهنده وب متفاوت است. وظایف آنها در نهایت به بخش مربوط به توسعه وب سایت آنها مانند front-end، back-end  و full-stack بستگی دارد.

انواع مختلف توسعه دهندگان وب سایت و نقش آنها در ایجاد وب سایت آورده شده است:

Front-end:

وظیفه یک توسعه‌دهنده وب‌سایت front-end، برنامه‌ریزی عناصر بصری یک وب‌سایت است، که ویژگی‌هایی هستند که بازدیدکنندگان هنگام مرور صفحات وب مشاهده می‌کنند. از آنجایی که نقش این توسعه دهندگان با طراحان وب همپوشانی دارد، توسعه دهندگان وب سایت front-end تمایل دارند به طور همزمان با آن‌ها همکاری کنند.

Back-end:

همانطور که از نام آن پیداست، توسعه دهندگان وب سایت back-end برنامه نویسانی هستند که در پشت صحنه ایجاد وب‌سایت کار می‌کنند و وظیفه اصلی آنها تضمین عملکرد صحیح کل وب‌سایت است.

توسعه دهنده وب‌سایت back-end بررسی می کنند که آیا کدنویسی، وب‌سایت را به وب سرور متصل می کند و داده ها بدون وقفه جریان می یابد تا تضمین کنند که تراکنش کاربران به درستی انجام می شود.

Full-stack:

از طرف دیگر، این نوع توسعه دهنده وب‌سایت همه کاره هستند. این بدان معناست که آنها می توانند کارهای توسعه دهندگان وب‌سایت های front-end و back-end را انجام دهند.

تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت

مجموعه مهارت های یک توسعه دهنده وب‌سایت چیست؟

  • تجربه در تست و رفع اشکال وب سایت
  • مسلط به سیستم های مدیریت محتوا
  • توجه به جزئیات
  • توانایی توضیح مسائل فنی
  • مهارت های عددی و خلاقیت قوی

طراح وب‌سایت کیست؟

برخلاف یک توسعه دهنده وب‌سایت، طراح وب‌سایت کسی است که می‌تواند یک وب‌سایت را از نظر زیبایی شناختی دلنشین و زیبا جلوه دهد. ماهیت کار آنها عمدتاً شامل بهبود ظاهر و کل طرح‌بندی وب‌سایت و در عین حال اطمینان از کاربرپسند (User-friendly) بودن آن است.

از آنجایی که وب‌سایت یک کسب و کار ارتباطی با تصویر برند دارد، یک طراح وب‌سایت اغلب با مشتری ملاقات می‌کند تا در مورد ظاهر و احساس کلی یک وب سایت صحبت کند.

پس از آن، یک طراح وب‌سایت از Adobe XD، Illustrator، DreamWeaver و یا Sketch برای نشان دادن طرح کلی سایت، سبک فونت و ویژگی های توافق شده و …. استفاده می‌کند.

انواع طراحان وب:

وقتی صحبت از طراحی وب‌سایت می شود، طراحان وب معمولاً تخصص دارند. دانستن تفاوت‌های بین انواع طراحان وب به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که برای ایجاد وب‌سایت کسب‌وکار خود باید از چه کسی کمک بگیرید.

تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت

طراح تجربه کاربری  (UX) :

نقش یک طراح وب‌سایت UX این است که بفهمد چگونه کاربران در تعامل با عناصر و ویژگی های یک وب سایت، تجربه خوبی خواهند داشت.

تا آنجا که ممکن است، آنها سعی می کنند تجربه کلی یک کاربر را از لحظه ورود به یک وب سایت، مرور صفحات وب و انجام خرید تصور کنند.

یک طراح وب UX کار خود را با ایجاد نمودارهایی برای مسیرهای کاربر و برنامه ریزی ساختاری اطلاعات آغاز می‌کند. قبل از اینکه بتوانند همه این‌ها را انجام دهند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت تجارت مشتری خود تحقیق خواهند کرد.

طراح رابط کاربری (UI):

یک طراح وب UI بر ایجاد ظاهر یک وب سایت و صفحات وب آن با استفاده از نقشه های سفر کاربر که طراح وب UX ارائه کرده است تمرکز می کند.

آن‌ها کسانی هستند که طرح‌بندی صفحه را سازمان‌دهی می‌کنند، طرح‌های رنگی را انتخاب می‌کنند، تایپوگرافی را تنظیم می‌کنند، و عناصر رابط تعاملی مانند اسکرول‌ها، دکمه‌ها و منوهای کشویی را ایجاد می‌کنند. همه این‌ها به یک وب‌سایت کمک می‌کند تا از نظر زیبایی‌شناختی دلنشین و زیبا شود و بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا مدت طولانی‌تری در صفحه وب‌سایت بمانند.

طراح بصری:

مانند توسعه دهندگان وب سایت full-stack، طراحان بصری نیز همه کاره هستند. آنها می توانند روی جنبه های UX و UI توسعه وب‌سایت کار کنند. یک طراح بصری همیشه تضمین می کند که تعادل بین طراحی وب زیبا و کارآمد وب سایت را پیدا کند.

مجموعه مهارت های یک طراح وب‌سایت چیست؟

  • آشنایی با زبان کدنویسی
  • دانستن اصول طراحی وب‌سایت
  • آشنایی با تئوری رنگ و تایپوگرافی
  • استفاده از ابزار ها و نرم افزار های مختلف طراحی

 

تفاوت طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت

اما کدام یک را باید برای ایجاد وب‌سایت کسب و کار خود استخدام کنید؟

اگرچه نقش های توسعه دهنده وب سایت و طراح وب متفاوت است، اما آنها به همان اندازه برای ایجاد وب‌سایت حیاتی هستند. استخدام هر دو می‌تواند به ایجاد یک طراحی وب‌سایت زیبا و یک وب‌سایت با عملکرد خوب کمک کنند که بتواند توجه مخاطبان هدف شما را به خود جلب کرده و باعث رشد کسب و کار شما شوند. در صورتی که بخواهید تنها یک نفر را استخدام کنید بهتر است سراغ fullstack بروید چرا که وظیفه طراحی و توسعه وب سایت شما را بخوبی انجام خواهد داد.

برای شروع نیاز به راهنمایی و مشاوره طراحی سایت دارید؟ یا شاید اگر ساکن یزد هستید به دنبال طراحی سایت در یزد میگردید؟ ما در گروه نرم افزاری چابک آماده ایم تا خدمات کاملی را در زمینه طراحی و توسعه وب سایت به شما ارائه دهیم.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *