گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > وب اپلیکیشن چیست؟
وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن به نرم‌افزاری گفته می‌شود که کاربران از طریق مرورگر وب به آن دسترسی داشته و از آن مانند یک نرم‌افزار تلفن همراه استفاده می‌کنند. وب اپلیکیشن یا PWA نرم‌افزاری است که در مرورگر وب شما اجرا می‌شود. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به دانلود، نصب یا پیکربندی نرم‌افزار، به عملکردهای یک برنامه دسترسی داشته باشید.

شاید شما تا به حال شنیده باشید که افراد از یک وب اپلیکیشن یا نرم‌افزار تحت وب استفاده می‌کنند. اما وب اپلیکیشن چیست و چگونه کار می‌کند؟ مزایای استفاده از وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن چیست؟

یک PWA یا وب اپلیکیشن (Progressive Web App) وب سایتی است که جوری رفتار می‌کند که گویی یک برنامه تلفن همراه است. وب اپلیکیشن با طراحی وب‌سایت متفاوت است و عملکرد متفاوتی نیز دارد. در وب اپلیکیشن ها محاسبات و پردازش‌ها توسط سرور انجام می‌شود و نتایج به کاربران در مرورگر نشان داده خواهد شد.

وب اپلیکیشن ها به زبان برنامه‌نویسی CSS، جاوا اسکریپت و یا HTML نوشته می‌شوند و در مرورگرهای اینترنتی قابل جستجو هستند. آن‌ها سریع هستند، بدون نیاز به دانلود و نصب کار می‌کنند و می‌توانند به صورت آفلاین نیز فعالیت کنند. علاوه بر این، وب اپلیکیشن ها را می‌توان در برنامه‌هایی مانند App Store  و یا Google Play  نیز آپلود کرد.

وب اپلیکیشن ها چگونه کار می‌کنند؟

برنامه وب یک برنامه کاربردی است که بر روی یک سرور راه دور ذخیره می‌شود و از طریق یک رابط مرورگر با استفاده از اینترنت ارائه می‌شود. وب‌سرویس‌ها طبق تعریف برنامه‌های وب هستند و بسیاری از وب‌سایت‌ها ، دارای برنامه‌های وب هستند.

برنامه‌های وب نیازی به دانلود ندارند زیرا از طریق شبکه قابل‌دسترسی هستند. کاربران می‌توانند از طریق مرورگر وب مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس یا سافاری به یک برنامه وب دسترسی داشته باشند.

برای اینکه یک برنامه وب کار کند، به وب سرور، سرور برنامه و پایگاه داده نیاز دارد. سرورهای وب درخواست‌هایی را که از یک کاربر می‌آیند مدیریت می‌کنند، درحالی‌که سرور برنامه کار درخواستی را تکمیل می‌کند. یک پایگاه داده هرگونه اطلاعات لازم را ذخیره می‌کند.

اسکریپت سمت سرویس‌گیرنده با عملکردهای رابط کاربری مانند دکمه‌ها و جعبه‌های کشویی سروکار دارد. هنگامی‌که کاربر روی لینک برنامه وب کلیک می‌کند، مرورگر وب اسکریپت سمت سرویس‌گیرنده را بارگیری می‌کند و عناصر گرافیکی و متن را برای تعامل با کاربر ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال، کاربر می‌تواند محتوا را بخواند، فیلم تماشا کند یا جزئیات را در فرم تماس پر کند. اقداماتی مانند کلیک کردن بر روی دکمه ارسال به‌عنوان درخواست مشتری به سرور می‌رود.

وب اپلیکیشن چیست؟

فواید وب اپلیکیشن ها

برنامه‌های کاربردی وب مزایای بسیاری دارند. برخی از مزایای رایج عبارت‌اند از:

  • سادگی کاربر

برنامه‌های وب نیازی به دانلود آن‌ها از سوی کاربران ندارند و دسترسی به آن‌ها را آسان می‌کند و درعین‌حال نیاز به نگهداری کاربر نهایی و ظرفیت هارد دیسک را از بین می‌برد. برنامه‌های کاربردی وب به‌طور خودکار نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند، به این معنی که همیشه به‌روز هستند و کمتر در معرض خطر نقض امنیت هستند.

  • دسترسی

چندین کاربر می‌توانند به یک نسخه از یک برنامه دسترسی داشته باشند. برنامه‌های وب را می‌توان از همه مرورگرهای وب و در دستگاه‌های مختلف شخصی و تجاری در دسترس قرار داد. تیم‌ها در مکان‌های مختلف می‌توانند به اسناد مشترک، سیستم‌های مدیریت محتوا و سایر خدمات تجاری از طریق برنامه‌های کاربردی وب مبتنی بر اشتراک دسترسی داشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند دسکتاپ، لپ تاپ یا موبایل به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. کاربران می‌توانند از طریق چندین مرورگر به برنامه دسترسی داشته باشند.

  • توسعه کارآمد

همان‌طور که توضیح داده شد، فرآیند توسعه برنامه‌های وب برای مشاغل نسبتاً ساده و مقرون‌به‌صرفه است. تیم‌های کوچک می‌توانند به چرخه‌های توسعه کوتاه دست یابند و برنامه‌های کاربردی وب را به روشی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه برای ساخت برنامه‌های کامپیوتری تبدیل کنند. علاوه بر این، از آنجایی که نسخه مشابه در تمام مرورگرها و دستگاه‌های مدرن کار می‌کند، لازم نیست چندین تکرار مختلف برای چندین پلتفرم ایجاد کنید.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

9 نکته مهم برای طراحی وب‌سایت کسب‌ و کار

۹ نکته مهم برای طراحی وب‌سایت کسب‌ و کار

برای داشتن یک وب‌سایت کسب و کار حرفه ای، نکاتی وجود دارند که به رشد کسب و کارتان کمک می‌کنند. طراحی وب‌سایت شما باید به گونه ای باشد که کسب و کار شما را به خوبی معرفی کند.

تفاوت بین برنامه وب و وب‌سایت چیست؟

هنگامی که اینترنت به تازگی اختراع شد، وب‌سایت ها به‌طور قابل توجهی عملکرد کمتری نسبت به برنامه‌های وب داشتند. آن‌ها تنها قادر به ارائه اطلاعات به کاربران از طریق محتوای ثابت بودند. شما باید نرم‌افزاری با عملکرد پیچیده را نصب و اجرا کنید. برنامه‌های وب برای پر کردن شکاف بین نرم‌افزار و سایت‌های ثابت ساخته شده‌اند. آن‌ها دارای عملکرد و عناصر کاربر تعاملی مانند نرم‌افزار بودند، اما با استفاده از URL مرورگر وب تحویل داده شدند.

با این حال، فناوری وب از آن زمان به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است. اکثر وب‌سایت های مدرن در طراحی خود برنامه‌های وب پیچیده‌ای هستند.

  • فعالیت آفلاین

برخلاف وب‌سایت‌هایی که به اتصال اینترنت پایدار نیاز دارند، PWA همچنان می‌تواند در حالت آفلاین کار کند. عملکرد آفلاین به دلیل ذخیره مقادیر زیادی داده امکان‌پذیر است. در این زمینه، PWA ها بدون شک راه‌حل پیشرفته‌تری نسبت به وب‌سایت ها هستند.

  • تجربه کاربری

PWA ها به دلیل سرعت بارگذاری بالا، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند. طبق گفته Think with Google، پنجاه‌وسه درصد از کاربران اگر یک صفحه بیش از ۳ ثانیه بارگذاری شود، آن سایت را رها می‌کنند. با PWA، یک وب‌سایت تقریباً بلافاصله بارگیری می‌شود، بنابراین نرخ پرش کاهش می‌یابد و نرخ تبدیل افزایش می‌یابد.

  • سئو

وب اپلیکیشن ها به خزنده‌های موتورهای جستجو اجازه می‌دهند محتوای خود را فهرست بندی کنند و از این رو با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، رتبه شما را بهبود می‌بخشند. این به این دلیل است که آن‌ها مبتنی بر وب هستند.

وب اپلیکیشن چیست؟

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن ساده چیست؟

پاسخ به این سؤال به عوامل مختلفی مانند اهداف کسب‌وکار، مخاطبان هدف و ویژگی‌های مورد نیاز بستگی دارد. با این حال، بیایید به تفاوت‌های کلیدی بین PWA و برنامه‌های ساده نگاه کنیم:

  • هزینه و زمان توسعه

یکی از دلایل اصلی روی آوردن کسب‌وکارها به سمت PWA هزینه و زمان توسعه آن‌هاست. ساخت یک PWA معمولاً هزینه کمتری نسبت به یک برنامه بومی دارد و زمان توسعه نسبتاً کوتاه‌تر است. PWA ها با استفاده از فناوری‌های وب ساخته می‌شوند که قبلاً برای توسعه‌دهندگان آشنا هستند و می‌توانند به‌راحتی در چندین پلتفرم مستقر شوند.

  • تجربه‌ی کاربر

برنامه‌های ساده تجربه کاربری شیک‌تر و دقیق‌تری نسبت به PWA ارائه می‌دهند. برنامه‌های ساده به گونه ای طراحی شده‌اند که از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه بهره ببرند و تجربه‌ای یکپارچه و پاسخگو را در اختیار کاربران قرار دهند. از سوی دیگر، PWA ها به قابلیت‌های مرورگر وب محدود می‌شوند و ممکن است سطح پاسخگویی مشابه برنامه‌های ساده را ارائه ندهند.

  • دسترسی

PWA ها نسبت به برنامه‌های ساده در دسترس تر هستند، زیرا می‌توان به آن‌ها در هر دستگاهی با مرورگر وب دسترسی داشت. از سوی دیگر، برنامه‌های ساده محدود به یک پلتفرم خاص هستند و کاربران را ملزم می‌کنند تا برنامه را دانلود و نصب کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند. این بدان معنی است که PWA ها می‌توانند مخاطبان بیشتری نسبت به برنامه‌های ساده داشته باشند.

  • نگهداری و به‌روزرسانی

نگهداری و به‌روزرسانی یک PWA به‌طورکلی ساده‌تر از یک برنامه ساده است. با PWA ها، به‌روزرسانی‌ها را می‌توان در سمت سرور انجام داد و کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود و نصب چیزی به آخرین نسخه برنامه دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های ساده از کاربران می‌خواهند به‌روزرسانی‌ها را دانلود و نصب کنند، که می‌تواند وقت‌گیر باشد.

  • ایمنی

امروزه برای اجرای یک وب‌سایت، باید با یک گواهی SSL رمزگذاری شود، این یک لایه امنیتی اضافی اضافه می‌کند. در حال حاضر، همان‌طور که قبلاً می‌دانیم PWA ها سایت به برنامه تبدیل می‌شوند که به این معنی است که آن‌ها امن‌تر هستند زیرا روی HTTPS اجرا می‌شوند. این‌ها پروتکل‌های امنیتی هستند که امکان تبادل امن داده‌ها را بین کلاینت و سرور فراهم می‌کنند تا دست‌کاری نشود.

برای ایمن‌سازی برنامه‌های ساده خود، باید اقدامات امنیتی مختلفی مانند احراز هویت چند عاملی و غیره را اجرا کنید.

سخن آخر

وب اپلیکیشن نوعی نرم‌افزار است که از طریق انواع مرورگر استفاده می‌شود. این نوع نرم‌افزار با دسترسی آسان و هزینه‌ی کم و بسیاری مزایای دیگر، بسیار کاربردی بوده و در به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم است که برای داشتن یک وب اپلیکیشن کاربردی برای کسب‌وکار خود، اهداف خود را مشخص نموده و برای تهیه و داشتن آن اقدام نمایید. شما علاوه بر طراحی وب‌سایت، می‌توانید برای داشتن یک وب اپلیکیشن اختصاصی خود، از گروه نرم افزاری چابک، مشاوره و خدمات دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *