گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > تنظیم نیم سرور دامنه به همراه مفاهیم dns و ns
تنظیم نیم سرور دامنه به همراه مفاهیم dns و ns

احتمالا زمانی که سایتی را طراحی میکنید یا هاست و دامنه تهیه می‌کنید با کلمه نیم سرور، دی ان اس و تنظیم رکوردهای ns روی دامنه خود برخورد می‌کنید. در این مطلب با هر یک از این واژگان اشنا خواهید شد. همچنین نحوه تنظیم صحیح رکوردهای ns را روی دامنه به شما آموزش می‌دهیم.

عناوین مطالب:
۱- dns و مفهوم آن
۲- نیم سرور یا رکورد ns و مفهوم آن
۳- تنظیم نیم سرورهای دامنه های .ir
۴- تنظیم نیم سرورهای دامنه های بین المللی .com و …

هنگامی که شما یک دامنه را خریداری میکنید این دامنه به خودی خود هیج کاری برای شما انجام نمی دهد. تا تنظیمات مورد نیاز را روی دامنه انجام ندهید با وارد کردن آدرس آن در مرورگر هیچ چیزی به شما نمایش داده نمی شود. احتمالا با خطای connection time out روبرو می شوید. دلیل آن ساده است و این دامنه به هیچ فضای اینترنتی متصل نیست تا محتوایی را نمایش بدهد. با خرید هاست شما یک فضای اینترنتی را در اختیار دارید که وب سایت شما،‌ طراحی شما یا هر چیزی روی آن قرار میگیرد. برای اینکه دامنه شما به این هاست اشاره کند و وب سایت یا محتوای شما را از طریق دامنه شما به نمایش بگذارد باید تنظیمات نیم سرور را روی دامنه خود انجام دهید.

در ادامه با دو مفهموم مهم و کاربردی dns و ns آشنا خواهید شد. سپس به شما آموزش می‌دهیم چگونه نیم سرورهای دامنه خود را تنظیم نمایید.

DNS و مفهوم آن

دی ان اس یا Domain Name System سیستمی است همانند دفترچه تلفن که نام دامنه ها و آی پی سرور(هاست) دامنه را در خود نگه می دارد. چرا مثل دفترچه تلفن؟ شما عموما شماره تلفن افراد را حفظ نمیکنید بلکه اسامی انها را به خاطر دارید. اگر بخواهید به شخصی زنگ بزنید اسم او را در دفترچه تلفن گوشی همراه خود جستجو میکنید. سپس با لمس مخاطب خود در اصل با شماره ایشان تماس میگیرید. سیستم دی ان اس هم به همین شکل است. شما نام دامنه را به خاطر دارید و در اصل با وارد کردن نام دامنه در مرورگر این نام به یک ip تبدیل می شود. سپس این ای پی به یک سرور اینترنتی اشاره دارد و هاست شما نیز در سرور قرار گرفته و محتوای شما که در هاست است به کاربر نمایش داده می شود.

سادش میشه؛ دی ان اس باعث شده به جای اینکه برای مشاهده هر سایت یک عدد مثل ۱۷۳.۱۱۳.۹۸.۲۳ را حفظ کنیم و هر دفعه این عدد را در مرورگر وارد کنیم، به جای آن یک اسم ساده مثل domain.com را برای هر سایت به خاطر بسپاریم و با وارد کردن این نام، سیستم دی ان اس لطف میکند و خودش تبدیل این اسم به عدد متناظر را انجام می‌دهد.

نیم سرور یا NameServer (NS) و مفهوم آن

سرور نام یا نیم سرور یا به انگلیسیی nameserver نوعی خاصی از سرورهای دی ان اس است که سوابق dns یک یا تعداد متعددی دامنه را در خود نگهداری میکند. به عبارتی وظیفه نیم سرور ارائه اطلاعات dns دامنه است.

به طور فنی رکورد سرور نام نشان می دهد که کدام سرور DNS برای آن دامنه معتبر است (یعنی کدام سرور حاوی رکوردهای DNS صحیح و واقعی برای آن دامنه است). اساساً رکوردهای NS به اینترنت می گویند که برای یافتن آدرس IP دامنه به کجا مراجعه کند. یک دامنه اغلب دارای دو یا نهایتا چهار رکورد NS است. رکورد اول یا رکورد اصلی(primary) و سایرین ثانویه(secondary) یا پشتیبان رکورد اصلی هستند که در صورتی که به هر نحوی سرور رکورد اصلی در دسترس نبود به سرور ثانویه برای پرس و جو مراجعه شود.[منبع: کلودفلر]

شرکت هایی که از وب سایت ها میزبانی می کنند و هاست یا سرور ارائه می کنند رکوردهای ns را به شما ارائه می کنند تا با تنظیم این رکوردها روی دامنه خود، اطلاعات صحیح dns مربوط به سرور هاست خود را روی دامنه تنظیم کنید.

تنظیم نیم سرور دامنه ir با پنل اصلی دامنه

برای تنظیم نیم سرور یا همان رکورد ns روی دامنه کشوری ir به سادگی با مراجعه به nic.ir که ارائه دهنده و کارگزار اصلی دامنه های .ir است. مراحلی که در ادامه به شکل تصویری اورده شده است را طی کنید.

۱- با اطلاعات کاربری خود به در سایت nic.ir وارد شوید

ورود به سایت nic برای تنظیم نیم سرور دامنه

۲– از بخش دامنه های من لیست دامنه های خود را می توانید مشاهده کنید.

دامنه های من در سایت nic

 

۳- تیک دامنه مورد نظر برای تنظیم نیم سرور را بزنید و روی دکمه «ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی» دامنه کلیک کنید

ویرایش dns در سایت nic - تنظیم نیم سرور دامنه

۴- به ترتیب رکوردهایی که شرکت میزبانی در اختیار شما قرار داده را در فیلد مربوطه وارد نمایید

۵- در نهایت پاسخ پرسش محرمانه خود را که هنگام ثبت نام تنظیم کردید وارد کنید و گزینه اعمال را بزنید.

تنظیم نیم سرور دامنه های .ir

تبریک به شما. رکوردها تنظیم شد.

طی چند ساعت تا حداکثر ۴۸ ساعت زمان نیاز است تا رکوردهای شما در شبکه اینترنت بروزرسانی گردند. پس از آن دامنه شما به میزبان مورد نظر متصل خواهد شد. برای مشاهده وضعیت رکوردها و بروزشدن آنها می توانید از وب سایت https://intodns.com/ وضعیت رکوردهای دامنه خود را بررسی کنید.

تنظیم نیم سرور دامنه .com یا سایر دامنه های بین المللی

برای تنظیم نیم سرور دامنه های بین المللی می توانید از طریق شرکتی که دامنه را از آن خریداری کرده اید اقدام کنید. (سایت های واسط که دامنه ها را از رجیسترارهای بین المللی برای شما خریداری کرده اند). یا اینکه در صورتی که پنل اصلی دامنه را دریافت کرده باشید می توانید به شکل مستقیم از پنل اصلی دامنه که توسط رجیسترار ارائه شده است اقدام به تنظیم رکوردهای ns کنید. در این مطلب ما هر دو روش را توضیح می دهیم.

تنظیم نیم سرور در سایت های واسط ایرانی

حتما در سایت های داخلی که فروش هاست و دامنه را انجام می دهند دیده اید که برای خرید یا ثبت هر گونه سفارش باید در این سایت ها عضو شوید. با عضویت شما در این سایت ها یک پنل کاربری به شما تعلق می گیرد که می توانید اقدام به خرید دامنه یا هاست کنید، تیکت بزنید یا ….که همگی هم به صورت آنلاین و لحظه ای انجام می‌شود.

دقت داشته باشید سایت ها یا شرکت های داخل کشور به نحوی دامنه های بین المللی را از رجیسترارهای بین المللی خریداری میکنند. به عبارتی زمانی که شما در پنل سایت های ایرانی ثبت سفارش دامنه بین المللی را انجام میدهید و وجه ریالی آن را پرداخت میکنید به صورت آنی(توسط api و پنل های نمایندگی این سایت ها) دامنه از رجیسترار بین المللی خریداری شده و در پنل شما نمایش داده می شود.

در هر صورت شما چاره ای ندارید تا از ناحیه کاربری خود در این سایت های ایرانی پس از خرید دامنه تنظیمات مورد نیاز را نیز روی دامنه اعمال کنید و حتی فاکتورها خود را پرداخت کنید یا به انها تیکت بزنید و ….

نکته: عموما سایت های داخلی همگی یا اکثرا از پنل کاربری مشابه ای استفاده میکنند. یک پنل به نام whmcs که برای شرکت های هاستینگ طراحی شده است. به هر حال خرید یا هر گونه تنظیمات برای دامنه از طریق پنل های کاربری سایت های واسط داخلی قابل انجام است.

۱- به ناحیه کاربری در سایتی که دامنه را خریداری کرده اید شوید و از بخش دامنه ها گزینه دامنه های من را پیدا کنید.

کنترل پنل whmcs

۲- در بخش لیست دامنه های شما از منوی مربوطه گزینه مدیریت nameserver ها را پیدا کنید یا از هر بخشی که می توانید گزینه ای مبنی بر تغییر یا مدیریت نیم سرورها را پیدا کنید.

تنظیم نیم سرور در whmcs

 

۳- به ترتیب رکوردهایی که شرکت میزبانی در اختیار شما قرار داده را در فیلد مربوطه وارد نمایید و ذخیره سازی را انجام دهید.

تغییر نیم سرور در whcms

تبریک به شما. رکوردهای دامنه بین المللی شما تنظیم شد.

عموما بروزرسانی رکوردهای دامنه های بین المللی بین ۱۰ دقیقه الی چندساعت انجام می شود. برای مشاهده وضعیت رکوردها و بروزشدن آنها می توانید از وب سایت https://intodns.com/ وضعیت رکوردهای دامنه خود را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:
دامنه چیست و چگونه ثبت می شود
هاست یا میزبانی وب چیست
طراحی سایت در یزد

تنظیم نیم سرور دامنه .com یا سایر دامنه های بین المللی در پنل اصلی رجیسترار

در صورتی که دامنه های بین المللی خود را از رجیسترارهای بین المللی و با ارز بین المللی خریداری کنید یک پنل کامل برای مدیریت، خرید، فروش و انتقال و به طور کلی امکانات کامل مدیریتی یک دامنه را در اختیار خواهید داشت. بسیاری از سایت های ایرانی که دامنه های بین المللی را برای شما خریداری میکنند می توانند پنل اصلی دامنه را از رجیسترار بین المللی در اختیار شما قرار دهند. اگر چه این پنل مقداری محدود شده است و احتمالا حق حذف دامنه یا انتقال دامنه را بدون هماهنگی با سایت واسط نخواهید داشت با این حال بسیاری از امکانات پنل اصلی دامنه را می توانید از پنل اصلی رجیسترار بین المللی مدیریت و بروزرسانی کنید.

در ایران اکثر سایت های داخلی و در حال حاضر از رجیسترار joker استفاده میکنند. البته رجیسترارهای دیگری نیز مورد استفاده شرکت های ایرانی است اما محبوبیت joker نسبت به سایر رجیسترارها بین ایرانی ها بیشتر است. به هر حال با ورود به پنل اصلی دامنه می توانید به دنبال بخشی مبنی بر تنظیم ns رکورد بگردید و مانند انچه در قبل گفته شد رکوردهای ns خود را برای دامنه وارد و ذخیره سازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *