گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > هاست یا میزبانی از وب سایت چیست و چگونه هاست انتخاب کنیم
هاست یا میزبانی از وب سایت چیست و چگونه هاست انتخاب کنیم

هاست یا میزبانی در حوزه طراحی سایت بسیار پرکاربرد است و زمانی که برای طراحی سایت به شرکت های خدمات دهنده مراجعه می کنند یکی از خدماتی که برای برپایی سایت به شما ارائه می دهند «هاست یا میزبانی» است. در این مطلب به شما می گوییم دقیقا هاست یا میزبانی وب سایت چیست و همچنین با انواع آن اشنا خواهید شد، همچنین به شما می گوییم این میزبانی بر اساس چه معیاری انتخاب می شود.

هاست چیست؟

هاست به انگلیسی (host) در معنای لغوی به معنی میزبان است. زمانی که شما می خواهید یک وب سایت یا هر سرویس تحت وبی بسازید داده ها، نرم افزار، طراحی و هر چیزی که تمایل دارید از طریق اینترنت و دامنه سایت در دسترس قرار گیرد باید در مکانی که همیشه به اینترنت متصل است و می‌توان به آن دسترسی داشت نگهداری شود. این امر از طریق کامپیوترهای قدرتمند و همیشه روشن(سرورها) که ارتباط همیشگی با اینترنت دارند امکان پذیر است. این سروها به نحوی میزبان اینترنتی شما هستند. بنابراین در لغت «هاست» به معنی میزبان است و در حوزه وب، سرورها با خدمات و کانفیک های مورد نیاز شما وظیفه میزبانی از وب سایت شما را به عهده دارند.

ساختار هاستینگ

سرورها به عنوان میزبان وب سایت های اینترنتی دارای سیستم عامل مورد نظر با برنامه های مورد نیاز هستند که روی شبکه اینترنت در مراکز داده نگهداری می شود. این مراکز داده دسترسی سرورها را به صورت تمام وقت به اینترنت بسیار پرسرعت فراهم می کنند و مشکلات قطعی برق، امنیت، دما و بسیاری از مشکلات دیگر را ندارند.

انواع هاست یا میزبانی وب

چیزی که امروزه رایج شده است هاست را به بخشی از سرور می گویند که دارای کنترل پنل، فضای مشخص، پهنای باند و …. است. اما واقعا اینطور نیست. هاست به تنهایی به معنای میزبان است و حدقل در لغت میتوانیم هاست را به هر چیزی مانند یک سرور، حتی کامپیوتر یا هر فضا و مکان اینترنتی بگوییم که می تواند در شبکه اینترنت سرویس ها و برنامه های شما را اجرا و در دسترس قرار دهد. اما با توجه به اینکه در حوزه وب، هاست فقط در لغت معنی نمی شود و میزبانی از وب سایت ها امروزه با معماری های متفاوتی ارائه می گردد. بنابراین هاست بر اساس نوع میزبانی دسته بندی می شود و با یک پیشوند، نوع میزبانی مشخص می گردد.

انواع میزبانی وب - انواع هاست

لازم به ذکر است که میزبانی از وب سایت در نهایت توسط سرورها و مراکز داده انجام می شود. شرکت های مختلف با تهیه سرور و نصب در مراکز داده خدمات میزبانی را ارائه می کنند و این خدمات را به شما بر اساس نوع میزبانی اجاره می دهند.

در ادامه با انواع میزبانی وب یا وب هاست آشنا می شوید که هر کدام به چه نحوی ایجاد می شوند و چه مزایا و معایبی دارند.

میزبانی اشتراکی یا هاست اشتراکی

از نام این میزبانی مشخص است که چیزی را به صورت شریکی استفاده می کنید. هاست اشتراکی بخشی از سرور است که به شما اجاره داده می‌شود. به عنوان یک مثال ساده کامپیوتر خانگی خودتان را در نظر بگیرید که چند حساب کاربری روی ان ایجاد کرده اید تا خودتان، فرزندتان و همسرتان با حساب های مجزا وارد شوند و از کامپیوتر استفاده کنند. به عبارتی همه اعضای خانواده شما در استفاده از کامپیوتر شما شریک هستند.

هاست اشتراکی عموما با ایجاد یک حساب کاربری در سرور تشکیل می شود.  روی یک سرور ممکن است تعداد زیادی اکانت ایجاد شود و همه این اکانت ها از منابع کلی سرور استفاده می کنند.

به صورت تئوری و ظاهری هاست اشتراکی بخشی از منابع سرور را مانند فضای دیسک، پهنای باند، بازدید در لحظه، سرویس ها و ….. در اختیار حساب کاربری شما قرار می دهد. اما این منابع تخصیص داده شده کاملا ثابت نیست و اکانت های مختلف می توانند روی منابع یکدیگر تاثیر گذار باشند. امروزه با نرم افزارهای توسعه داده شده مختلف تا حد زیادی هاست های اشتراکی بهینه عمل میکنند و هر حساب قادر نیست تا از حداکثر برخی از منابع تخصیص شده عبور کند و حساب های دیگر را دچار اختلال نماید. اما در نهایت همه هاست ها از یک سرور و منابع کلی آن استفاده می کنند.

هاست اشتراکی جزو ارزانترین نوع میزبانی است و ممکن است در یک سرور از صدها سایت میزبانی گردد. این نوع میزبانی برای سایت هایی با بازدید کم یا در ابتدای شروع فعالیت مناسب است.

مزایای هاست اشتراکی

  • ارزان قیمت هستند
  • مدیریت شده تحویل می شوند
  • راه اندازی ساده ای دارند

معایب هاست اشتراکی

  • منابع اشتراکی است و حساب ها می توانند روی یکدیگر تاثیر گذار باشند
  • امنیت نسبت به سایر میزبانی ها پایینتر است.
  • مناسب سایت های پربازدید و پرمصرف نیست.
  • دسترسی به برخی از توابع و قابلیت های برنامه ها برای امنیت محدود شده.

 

میزبانی vps (سرور خصوصی مجازی)

این نوع میزبانی به چند نام شناخته می شود؛ مانند میزبانی نیمه خصوصی، میزبانی نیمه اختصاصی، سرور مجاری، سرور خصوصی مجازی و احتمالا چند نام دیگر!

در این نوع میزبانی یک سرور توسط مجازی ساز به چند بخش تقسیم می شود. هر بخش می تواند مانند یک سرور واقعی مجزا عمل کند. برخلاف هاست اشتراکی که سیستم عامل، منابع، نرم افزارها و همه چیز اشتراکی است، در سرور مجازی هر بخش می تواند به صورت مستقل عمل نماید. اگر در نظر بگیرید یک سرور به چند بخش تقسیم شده باشد هر کدام از این بخش ها می توانند دارای سیستم عامل متفاوت، برنامه های متفاوت و … باشند.

سرور مجازی دقیقا مانند یک سرور کامل برای شما عمل می کند و شما بر اساس نیازتان می توانید روی سرور مجازی هر کاری را انجام دهید. اما منابع کامل یک سرور مانند رم، پردازنده و سایر منابع را به طور کامل در اختیار ندارید و این منابع بین چند نفر تقسیم شده است.

دقت کنید در سرورهای مجازی نوع مجازی ساز و معماری استفاده شده مهم است. عموما vps های معمولی منابع تضمین شده ندارند و هر سرور مجازی می تواند روی عملکرد دیگر سرورهای مجازی تاثیر گذار باشد. به نحوی که حتی می توان بیشتر از میزان توان سرور اصلی، سرورهای مجازی ایجاد کرد. به طور مثال یک سرور با ۶۴ گیگابایت رم به معنی ایجاد ۱۶ سرور مجازی با ۴ گیگابایت رم نیست. می توان ۲۰ سرور مجازی یا بیشتر نیز با ۴ گیگابایت رم ایجاد نمود. در این صورت اگه همه سرورهای مجازی بخواهند از منابع کامل خود استفاده نمایند قطعا برخی از انها دچار مشکل خواهند شد.

مزایای سرور مجازی

  • عملکردی مشابه با یک سرور کامل
  • امکان تنظیمات سفارشی
  • امنیت بیشتر نسبت به هاست اشتراکی
  • قیمت مناسب

معایب سرور مجازی

  • منابع کاملا اختصاصی نیست
  • ماشین های مجازی می توانند روی یکدیگر تاثیر بگذارند
  • هنوز محدودیت هایی در انچه می توانید کنترل کنید وجود دارد
  • نیاز به دانش فنی و مدیریت سرور

میزبانی اختصاصی یا هاست اختصاصی

این نوع میزبانی یکی از بهترین هاست. به دلیل اینکه منابع کاملا تضمین شده و متعلق به شماست. هیچ شریکی وجود ندارد و منابع کامل یک سرور و همه چیز در اختیار وب سایت شما قرار میگیرد. شما کنترل کاملی بر روی هر چیزی دارید و می توانید از ماکزیمم توان سرور استفاده نمایید. این نوع میزبانی برای وب سایت های بسیار پربازدید و پرمصرف در نظر گرفته می شود.

وب سایت هایی که از یک سرور اختصاصی برای میزبانی استفاده می کنند از امنیت،‌سرعت،‌انعطاف پذیری بالایی برخوردار خواهند بود.

مزایای سرور اختصاصی

  • کنترل کامل روی سرور
  • استفاده از تمام منابع سرور برای میزبانی از سایت شما
  • امنیت بسیار بالا

معایب سرور اختصاصی

  • بسیار گران قیمت
  • نیاز به دانش فنی بالا و مدیریت سرور

میزبانی ابری یا هاست ابری

یک میزبانی نوین و باکیفیت بالا برای رفع مشکلات میزبانی سنتی و بهینه سازی کنترل منابع و هزینه هاست. در این نوع میزبانی چندین سرور در حال ارائه خدمات هستند و به اصطلاح ابر را تشکیل می دهند. شما بر اساس میزان منابع مورد نیاز در هر زمان می توانید قدرت را از ابر بگیرید و به همان میزان نیز پرداخت نمایید. اگر یکی از سرورها دچار اختلال شود یا ترافیک روی آن زیاد باشد سایر سرورها به کمک آن خواهند امند و در نتیجه همیشه منابع و کیفیت مورد انتظار برای میزبانی از وب سایت شما تامین می‌شود.

در کشور ما ایران بسیاری از شرکت هایی که این خدمات را شعار می دهند واقعا خدمات کامل و مناسبی از این نوع میزبانی را ارائه نمی دهند و به طور مثال همان هاست اشتراکی را که می تواند از منابع خود تجاوز کند را میزبانی ابری می نامند،‌یا اگر شما بتوانید میزان رم و قدرت پردازشی را انتخاب و یک سرور با مشخصات دلخواه بسازید و بتوانید منابع را کم یا زیاد کنید می گویند ما میزبانی ابری ارائه کرده ایم. در صورتی که واقعا میزبانی ابری به این شکل نیست.

اصولی ترین میزبانی ابری را شرکت امازون و گوگل ارائه می دهند که با نمونه های داخلی اصلا قابل مقایسه نیست. البته بی انصاف نیستیم و در ایران نیز چند شرکت مطرح میزبانی نسبتا شبیه با انچه یک میزبانی واقعی ابری باید داشته باشد را ارائه می کنند اما هنوز هم فرسنگ ها با مدل اصلی این نوع میزبانی در کشور فاصله وجود دارد.

انتخاب هاست برای سایت

موضوعی که مشکل بسیاری از مدیران و حتی طراحان وب سایت است انتخاب نوع میزبانی است. گزینه های بسیار زیادی در اینترنت وجود دارند که ما تنها برخی از شاخص ترین میزبانی ها را مثال زدیم. در صورتی که اسامی و معماری های بسیار متفاوت دیگری نیز وجود دارند. به طور مثال برخی شرکت ها هاست وردپرس را ارائه می دهند. این نوع میزبانی می تواند اشتراکی،‌اختصاصی، ابری یا سایر باشد که علاوه بر نوع معماری ویژگی ان این است که برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه سازی شده است. یا سرور مجازی vds را داریم که مجازی سازی صورت می گیرد ولی منابع شما تضمین شده است و بسیاری موارد دیگر که با جستجو بین وب سایت ها می توانید به ان دست یابید.

رویکردی که ما برای کمک به شما برای انتخاب هاست در نظر گرفته ایم کمی متفاوت است. قرار نیست به شما بگوییم چه هاستی را انتخاب کنید چون پاسخ به این سوال بدون نیازسنجی از وب سایت شما غیرممکن است.

شما باید بر اساس نیاز خود و با توجه به انچه پیشتر گفته شد به راحتی نوع میزبانی خود را مشخص کنید. اگرچه پاسخ های کلیشه ای در این زمینه زیاد است. به طور مثال اگر در شروع راه هستید یک هاست اشتراکی اصلا گزینه بدی نیست و ایده ال است، ‌یا اگر وب سایت شما بازدید بالقوه ای دارد و امنیت برایتان مهم است سرور مجازی گزینه مناسبی است. سایت های پربازدید و پرترافیک لازم است سرور اختصاصی تهیه کنند و ….. این نوع پاسخ ها از نظر ما درست هستند ولی چیزی مهمتر از آن وجود دارد که اگر درست انتخاب نشود، انتخاب درست نوع هاست را نیز زیر سوال می برد.

انتخاب شرکت هاستینگ مهتر از انتخاب هاست

قبل از انتخاب هاست مهمترین کار شما انتخاب شرکت ارائه دهنده است. یک شرکت ارائه دهنده خوب می تواند خدمات صحیح و مناسبی را به شما ارائه دهد. هستند شرکت هایی که ادعا میکنند به شما سرور مجازی داده اند اما کیفیت آن سرور از یک هاست اشتراکی شرکت دیگر پایین تر است. دلیل ساده است. یک شرکت برای سود بیشتر می تواند یک سرور را فراتر از توان آن مجازی سازی کند و انها را به تعداد زیادی افراد بفروشد. قطعا کیفیت این سرویس از یک هاست اشتراکی که روی سروری با مدیریت کامل و بهینه بودن تعداد اکانت و …. در نظر گرفته شده است پایینتر خواهد بود.

برای نکته پایانی در انتخاب هاست شما ابتدا باید خدماتتان را از جایی دریافت کنید که اعتبار لازم و خوش نامی کافی را داشته باشد. بعد از ان همه چیز شیرین است. به سادگی می توانید نیازهای خود را با مشاورین چنین شرکت هایی برطرف نمایید، پلن های خود را ارتقاء دهید و انها نیز هر کاری برای میزبانی بهینه و صحیح وب سایت شما لازم است را انجام خواهند داد.

 

سوالات متداول درباره میزبانی از سایت

برخی از این سوالات ذیل شاید سوال شما درباره میزبانی و هاست باشد که ممکن است در مطلب بالا نیافته باشید یا اینکه بخواهید به صورت خلاصه پاسخ خود را دریافت کنید. ما به طور کلی پرتکرارترین سوالات در این زمینه را لیست کرده ایم.

آیا می توان از کامپیوتر شخصی به عنوان هاست استفاده کرد؟

پاسخ تئوریک این سوال بله است اما پاسخ عملی و منطقی آن خیر. کامپیوتر یا حتی سرور شخصی شما هر چقدر هم قدرتمند باشد باید در مکانی قرار بگیرد که دسترسی دائمی به اینترنت بسیار پرسرعت،‌پهنای باند کافی، تامین برق دائمی و بسیاری مسائل دیگر برای آن وجود داشته باشد. بنابراین به طور عملی و منطقی امکان پذیر نیست مگر بخواهید یک دیتاسنتر بزنید و میلیاردی هزینه کنید!

هاست ها قابل ارتقاء هستند؟

بله در هر زمان قابل ارتقاء و حتی جابجایی هستند. به طور مثال اگر امروز از هاست اشتراکی استفاده میکنید می توانید در اینده به سرور مجازی یا سرور اختصاصی منتقل شوید.

استفاده از هاست نیاز به دانش فنی دارد؟

میزبانی از وب سایت ها به صورت مختلفی انجام می شود. شرکت هایی که میزبانی را ارائه می دهند برای ایجاد هاست ها باید از دانش فنی بالایی در زمینه مدیریت سرور و شبکه برخوردار باشند. عموما اگر هاست های اشتراکی، سرورهای مدیریت شده و به طور کل هاست ارائه شده به شما مدیریت شده باشد شما به عنوان استفاده کننده نیاز به دانش فنی بالایی در این زمینه ندارید و تمام تنظیمات مورد نیاز برای شما انجام می شود و یک کنترل پنل گرافیکی در اختیار شما قرار میگیرد. اگرچه کار با کنترل پنل نیاز به اموزش و یادگیری دارد.

کیفیت هاست ها یکسان است؟

خیر. کیفیت هاست ها به بسیاری از عوامل وابسته است. از زیرساخت شبکه و تجهیزات سخت افزاری گرفته تا فردی که مدیریت سرور و تنظیمات نرم افزاری آن را انجام می دهد. بنابراین ممکن است یک هاست اشتراکی از شرکت x به مراتب کیفیت بهتری را از هاست اشتراکی از شرکت y داشته باشد.

فضای دیسک در هاست یعنی چه؟

فضای دیسک همان ظرفیت مجاز بارگذاری داده هایتان روی دیسک سخت افزاری سرور است. به عنوان مثال اگر فضای دیسک ۳۲ گیگابایت باشد شما می توانید تا ۳۲ گیگابایت داده را روی هاست خود نگهداری کنید. به عبارت ساده تر یک فلش ۳۲ گیگابایت را در نظر بگیرید که می توانید داده ها را به ان منتقل کنید،‌حذف کنید یا جابجا کنید.

ترافیک ماهیانه در میزبانی به چه معناست؟

مجموع ترافیک ورودی و خروجی که به صورت ماهانه در سرویس هاست شما مصرف می شود را ترافیک ماهیانه می گویند. دقیقا چیزی مشابه مصرف اینترنت خانگی است که برای هاست شما در نظر گرفته شده است. ترافیک اینترنت خانگی را فقط خودتان مصرف میکنید ولی در هاست ترافیک را هر شخصی که از وب سایت شما بازدید نماید مصرف می کند. زمانی که فردی از سایت شما بازدید میکند میزانی داده از سرور دانلود و میزانی داده اپلود می شود. به مجموع انها ترافیک ماهیانه گویند.

فضای دیسک و ترافیک نامحدود وجود دارد که برخی شرکت ها میفروشند؟

خیر. چنین چیزی عملا وجود ندارد. در نهایت هارد سرور و پهنای باند نامحدود نیست ولی در هاست های اشتراکی برای ترغیب شما از این اصطلاح استفاده میکنند. چون قطعا شما به سادگی نمی توانید کل فضای دیسک و ترافیک یک سرور را مصرف کنید و اگر چنین کاری را انجام دهید ان موقع شرکت ارائه دهنده به هر شکلی که شده شما را به درهای خروجی سرور خود هدایت خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *