گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > مهمترین ویژگی‌های یک سایت خوب و باکیفیت
مهمترین ویژگی‌های یک سایت خوب و باکیفیت

تعداد بیشماری وب سایت در اینترنت یافت می شوند که به صورت لحظه ای نیز به تعداد آنها افزوده می شود. اما ایا همه این سایت ها درجه یک و باکیفیت هستند؟ قطعا پاسخ به این سوال خیر است. وب سایت های باکیفیت و هدفمند کاملا متمایز هستند و به خوبی می توان انها را از سایت های معمولی و بی کیفیت جدا کرد. در این مطلب ما به مهمترین ویژگی ها و مشخصه های کلیدی وب سایت های باکیفیت اشاره می کنیم تا با این مشخصه ها آشنا شوید و در صورتی که سایتی دارید یا می خواهید یک سایت راه اندازی کنید این ویژگی ها و مشخصات را در نظر بگیرید.

سایت های باکیفیت طراحی ساده و حرفه ای دارند

وب سایت شما باید به نحوی طراحی شده باشد که هویت بصری و برند شما را به خوبی نمایش دهد، از طرفی از طراحی پیچیده،رنگ های تند و ازار دهنده و حتی انیمیشن های طولانی و نامناسب دوری کرده باشد. فونت های وب سایت بومی و رایج باشند و از وزن مناسبی برخوردار بوده تا مخاطب را دچار چشم درد یا نارضایتی نکند.

اکثر وب سایت های حرفه ای و پربازدید در طراحی خود اصول روانشناسی رنگ، استفاده صحیح از فونت ها و تصاویر، انیمیشن های ساده و استاندارد برای جلوه بصری را در نظر گرفته اند و در سوی مقابل وب سایت های ضعیف، با دارا بودن طراحی پیچیده و اسلایدر های زیاد، انیمیشن های طویل و ازار دهنده، پاپ آپ ها، پخش موسیقی بدون کنترل و فونت های نامرتب بدجور توی ذوق می زنند!

بنابراین اگر قصد طراحی سایت دارید بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که همیشه یک طراحی ساده و کاربردی بهتر از یک طراحی پیچیده و ناکارامد است. سعی کنید از رنگ هایی در سایت خود استفاده کنید که برای چشم ازار دهنده نباشد. دور انیمیشن های طولانی و ناکارامد را خط بکشید. از فونت هایی استفاده کنید که در زبان محلی شما کاملا رایج و زیبا به نظر میرسند و از طرفی وزن فونت ها را به صورت استاندارد در نظر بگیرید. تصاویر خود را هماهنگ با جلوه بصری سایت و با مفهوم محتوایی سایت در نظر بگیرید. همیشه سعی کنید طراحی کلی سایت شما نزد مخاطب ساده، جذاب و حرفه ای به نظر برسد.

یک سایت خوب کاربری آسانی دارد

وب سایت های باکیفیت و خوب تجربه کاربری (UX) خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورند و همه چیز را به سادگی، آسانی و بدون دغدغه در اختیار کاربر قرار می دهند. در نظر بگیرید بازدیدکنندگان سایت راحت طلب هستند و دوست ندارند برای به دست آوردن چیزی متحمل سختی شوند. بنابراین آنها را مجبور نکنید برای به دست اوردن اطلاعات کار کنند.

استفاده اسان از وب سایت شما و ایجاد یک تجربه کاربری خوب نقش کلیدی در کمک به بازدیدکنندگان برای استفاده، درک و ماندن در وب سایت شما دارد. تا می توانید روند استفاده از سایت خود را ساده کنید تا کاربر مجبور به کاری نشود که تمایلی به انجام آن ندارد.

سایت های خوب و باکیفیت سریع و آتشین هستند

وب سایت های باکیفیت و درجه یک از سرعت مناسبی برخوردارند و بازدیدکننده های خود را معطل نمی کنند. پاسخ به درخواست های کاربر سریع است و قبل از انکه کاربر به خاطر لودینگ بیش از حد، سایت را ترک کند با پدیدار شدن چهارچوب و جلوه بصری سایت بازدیدکننده را مجذوب خود می کنند.

سعی کنید وب سایت شما از نظر سرعت، در سطح بهینگی بالایی قرار داشته باشد. یکی از پارامترهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها سرعت بارگذاری انهاست. از طرفی بازدیدکنندگان، سایت های کند یا تنبل را دوست ندارند و تمایل دارند به سرعت به انچه که می خواهند دست پیدا کنند. سعی کنید بارگذاری سایت را اولویت بندی کنید و چیزی که برای کاربر با اهمیت تر است به سرعت در دید او قرار بگیرد و سپس بارگذاری چیزهای کم اهمیت تر در دستور کار قرار بگیرد. سعی کنید از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید تا محتوا از نقطه نزدیک تری به دست کاربر برسد. همچنین سعی کنید برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایتتان از هر امکانی که مفید باشد بهره لازم را بگیرید تا وب سایت شما همیشه برای مخاطبانتان با سرعت مناسبی بارگذاری گردد.

یک سایت خوب طراحی مولتی دیوایس و مولتی بروزر دارد

امروزه وب سایت هایی که روی دستگاه های مختلف به خوبی کار نکنند جایی بین وب سایت های درجه یک و باکیفیت ندارند. وب سایت های باکیفیت روی موبایل، تبلت، لپ تاپ، نمایشگرهای واید اسکرین و هر دستگاهی سعی می کنند بهترین نمایش و تجربه کاربری را داشته باشند. این قاعده برای مرورگرهای مختلف نیز صادق است. سایت های باکیفیت باید روی مرورگرهای رایج نمایش صحیح و مناسبی داشته باشند.

اگر همچنان وب سایت شما موبایل فرندلی نیست و روی تلفن های همراه نمایش مناسبی ندارد باید به فکر یک تغییر اساسی باشید. وب سایت شما بدون پشتیبانی از موبایل جایی بین وب سایت های باکیفیت و خوب ندارد. پس دست بکار شوید و هم اکنون برای ایجاد تغییر و پشتیبانی از موبایل اقدام کنید.

محتوای بکر و تولیدی در سایت های باکیفیت یافت می‌شود

سایت های باکیفیت و درجه یک را بررسی کنید که رتبه یا رنک مناسبی دارند و بین مخاطبانشان بسیار محبوب اند. دلیل این محبوبیت و رتبه بالا علاوه بر طراحی ظاهری و بسیاری از پارامتر های دیگر محتوای این سایت هاست. محتوای تولیدی و با ارزش پایه و اساس هر وب سایت خوب است. گوگل نیز به این مشخصه اهمیت می دهد و به وب سایت هایی با محتوای بکر و تولیدی که برای اولین بار یک داده جدید را تولید می کنند رتبه و جایگاه بهتری را در همان موضوع در نظر میگیرد.

همیشه دقت داشته باشید بازدیدکننده ها و حتی موتورهای جستجو تمایل دارند سایت هایی با محتوای جدید، متون مرتب و با آیین نگارشی صحیح را بررسی کنند. البته کیفیت محتوا فقط به تولیدی بودن یا رعایت آیین نگارشی آن نیست بلکه بسیاری از عوامل دیگر در تعیین اینکه یک محتوا چقدر با اهمیت و باکیفیت است نقش دارند. به طور مثال یک محتوای تولیدی که جعلی و نادرست باشد قطعا جزو محتوای باکیفیت محسوب نمی‌گردد.

سعی کنید همیشه محتوا را به جای کپی از یک سایت با اقتباس از چند سایت و گسترش آن منتشر کنید یا در حوزه کاری خود مباحث تخصصی و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. از منابع خارجی و با ترجمه این منابع، مطالب خود را منتشر کنید و همیشه و باز هم همیشه از کپی یک محتوا بپرهیزید.

مسیریابی صحیح و واضح یک ویژگی مهم در سایت های باکیفیت است

یکی از ویژگی های یک سایت خوب، مسیریابی صحیح آن است. سایت های خوب و باکیفیت که رابط کاربری و تجربه کاربری مناسبی ارائه می دهند از مسیریابی صحیح، منوهای مناسب و گزینه های هوشمندانه ای برای مسیریابی و انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه دیگری استفاده میکنند که در نهایت باعث جلب رضایت بازدیدکننده ها، کاهش نرخ پرش و تجربه کاربری مناسبی خواهد شد.

همیشه مسیریابی سایت خود را بررسی کنید و خودتان را جای کاربر یا بازدیدکننده بگذارید، منوهای کاربردی و گزینه هایی که کاربر با آن سروکار دارد را به درستی ایجاد کنید و دسترسی به آنها را تسهیل ببخشید.

ارتباط دوسویه از مشخصات یک سایت خوب است

وب سایت های موفق ارتباط دوسویه ای را با بازدیدکنندگان خود برقرار میکنند و حق نقد و نظر را به بازدیدکنندگان خود می دهند. اینکه وب سایت شما تنها انتشار دهنده نظرات، محصولات یا هر محتوایی از طرف شما باشد و هیچ پل ارتباطی یا فرمی را برای دریافت نقد و نظرات بازدیدکنندگانتان نداشته باشد جایی بین وب سایت های محبوب ندارد.

سعی کنید از فرم های نظر دهی در بخش های مورد نیاز وب سایتتان استفاده کنید تا کاربران امکان درج نظر را داشته باشید. همچنین فرم تماس یا فرم های برای ثبت پیشنهاد و انتقادات داشته باشید و از همه مهمتر به بازخوردها بدون جانبداری و دوستانه پاسخ دهید.

یک سایت خوب به صورت منظم بروزرسانی می شود

وب سایت های خوب برای تکرار بازدید و وفادار کردن بازدیدکنندگان خود به صورت منظم بروزرسانی می شوند و مطالب جدیدی را به طور منظم ارائه می‌دهند. قطعا این بروزرسانی ها باعث می شود تا افرادی برای دریافت هر چیز جدیدی که ارائه می دهید مجددا به سایت شما مراجعه کنند.

یکی از ویژگی های سایت های موفق ارائه مدون مطالب مفید در حوزه فعالیت خود هستند. سعی کنید از بخش بلاگ یا مجله برای وب سایت خود استفاده کنید و مطالب، اخبار و مقالات مفیدی درباره حوزه کاری خود با بازدیدکنندگانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *