گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع وب سایت و فروشگاه اینترنتی
شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع وب سایت و فروشگاه اینترنتی

حتما بارها کلمه فروشگاه اینترنتی، سایت شرکتی، سایت شخصی، سایت تجاری و …. به گوشتان خورده است. اصلا ممکن است برای طراحی سایت ها خواسته باشید اقدام کنید و می خواهید بدانید باید سایت طراحی کنید یا فروشگاه اینترنتی؟ فرق سایت شرکتی با سایت خبری یا فروشگاه اینترنتی در چیست؟ شاید هم اصلا بخواهید بدانید سایت چیست؟ برای همه این موارد پاسخ های مورد نیاز را دریافت خواهید کرد و کافیست تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز با سایت شروع می کنیم. به عبارتی هر روز با این کلمه سرو کار داریم. می گوییم یا می گویند به فلان سایت مراجعه کنید. یا ادرس وب سایت ما فلان است. پس چه چیزی بهتر از این برای شروع؟

سایت چیست و وب سایت چه نوعی از سایت است!

سایت به انگلیسی site در معنای مفهومی ان به یک مکان خاص با یک ساختار برنامه ریزی شده اشاره می کند. وب سایت (website) نیز همان مفهوم را در قالب وب و ساختار و قوانین آن ارائه می کند. امروزه سایت و وب سایت در اصل یکی هستند و مفهوم آن برای همه به صفحه ای در اینترنت که از طریق یک ادرس قابل دسترس است معنی شده است. شاید اولین بار در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی بود که مفهوم سایت و وب سایت امروزی را با اختراع World Wide Web یا شبکه جهان‌گستر ایجاد کرد.

سایت چیست؟

تعریف وب سایت

مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترس هستند، این صفحات می توانند شامل متن، تصویر، قالب‌ بندی های مختلف و … باشند.

حال با این تعریف از سایت و وب سایت باید به صورت تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم و سراغ انواع سایت ها برویم و تفاوت ها و شباهت های انها را درک کنیم. مخصوصا اگر قصد طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی دارید باید حداقل تفاوت انواع سایت ها باهم و فروشگاه اینترنتی را به خوبی درک کرده باشید تا بهترین تصمیم ها را برای ایجاد مکانی که به آن سایت می گویید داشته باشید.

فرق بین وب سایت و فروشگاه اینترنتی

اولین سوال مهم باید در همین ابتدا روشن شود. آیا فروشگاه اینترنتی با سایت متفاوت است؟ به طور کوتاه می توان گفت هم بله و هم خیر. فروشگاه اینترنتی هم یک سایت است و در بستر وب قابل دسترس می‌باشد. اما نوع کاربردی که ارائه می‌دهد آن را از سایر سایت ها متمایز می‌کند. در فروشگاه اینترنتی به مردم امکان خرید و پرداخت آنلاین در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بدون دخالت انسانی داده می‌شود. بنابراین هر زمان که شخصی بدون تعامل انسانی از یک سایت خریدی انجام دهد، می توان گفت که در اصل از یک فروشگاه اینترنتی استفاده کرده است، از طرفی امکانات و قابلیت های فروشگاه اینترنتی با یک سایت شرکتی یا یک سایت شخصی کاملا متفاوت است. درنتیجه می توان گفت فروشگاه اینترنتی هم یک سایت است اما با کاربرد و عملکردهای متفاوت که عمده تفاوت آن امکان خرید و پرداخت انلاین است.

تفاوت انواع وب سایت

تفاوت بین انواع وب سایت

اینکه صفحه ای در وب که از طریق یک ادرس در دسترس است و به آن یک سایت اینترنتی می گوییم درست. اما این وب سایت ها همگی باهم یکی نیستند و می توانند عملکرد و کاربرد متفاوتی داشته باشند.

رویکردهای متفاوت انواع وب سایت ها به عنوان نقاط تمایز

به طور کلی وب‌سایت‌ها، عموما به کاربران برای به دست آوردن اطلاعات و تعامل با درخواست ها و برقراری تماس یاری می رسانند. مانند عضویت در خبرنامه ها، به دست اوردن اطلاعات تماس یک شرکت، مشاهده کاتالوگ، به دست آوردن اطلاعات یک شخص، بررسی اخبار و …. اما وجه تمایز آنها با هم دسته بندی خاص هر یک و عملکردهای متفاوتی هستند که می توانند آنها را باهم متمایز کنند.

به طور مثال یک سایت خبری با هدف انتشار اخبار، رویدادها و … شکل می گیرد اما یک سایت شرکتی با هدف معرفی کسب و کار، ارائه خدمات و پل ارتباطی بین شرکت و کاربران نهایی ایجاد می میگردد.

در مثال دیگر سایت فروشگاهی هم یک سایت مانند دیگر وب سایت هاست، اما با عملکردهای متفاوت، زیرا به مردم امکان خرید و پرداخت آنلاین را می‌دهد که لزوما در یک سایت خبری یا شخصی این مورد کمتر دیده می‌شود.

یک مثال نقض کننده هم وجود دارد و موضوع را بسیار پیچیده می‌کند. به طور مثال یک سایت آموزشی را در نظر بگیرید که علاوه بر اطلاع رسانی و آموزش فروش دوره های اموزشی را نیز انجام میدهد. حال به نظر شما این وب سایت یک فروشگاه اینترتی است؟ در صورت تمایل این سوال را در بخش نظرات پاسخ دهید و به ما بگویید نظر شما چیست؟ اگرچه ما در ادامه با نتیجه گیری پاسخ این سوال را نیز به شما خواهیم داد اما نظر و اطلاعات شما نیز برای ما بسیار مهم است.

به عنوان نتیجه گیری از این بخش می توان گفت که عمده تفاوت یک سایت شرکتی با فروشگاه اینترنتی یا دیگر سایت ها با هم امکانات و عملکردهای آن است و شباهات های فرآوان و بیشماری نیز باهم خواهند داشت. مثلا یک سایت فروشگاهی هم می تواند اخبار را منتشر نماید یا حتی یک سایت شرکتی می تواند بخشی برای فروش هم داشته باشد. همگی در قالب وب سایت ارائه می شوند و تفاوت ها در جزئیات، رویکردها، سرویس ها و نوع خدماتی که این وب سایت ها به شما می دهند رقم می خورد.

فرق وب سایت فروشگاهی با مارکت پلیس

حتما نام مارکت پلیس را نیز شنیده اید یا حداقل در ایران با دیجیکالا به عنوان بزرگترین مارکت پلیس کشور تعامل داشته اید. آیا مارکت پلیس همان فروشگاه اینترنتی است؟ این باور غلط که این دو یکی هستند یا کاملا شبیه بهم هستند متاسفانه بین مردم وجود دارد. درست است که هر دو آنها برای اهداف تجارت و فروش آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند، اما تفاوت های کاملا اساسی بین آنها وجود دارد.

فرق مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی

در اصل مارکت پلیس یک مدل کارساز از فروشگاه اینترنتی است و باعث گرد هم اوردن فروشندگان مختلف برای تامین و فروش محصولات به مشتری نهایی در یک وب سایت یا اپلیکیشن می‌شود. به عبارتی این نوع از وب سایت ها خود محصولی را برای فروش ندارند(اگرچه ممکن است فروشنده نیز باشند) اما اصل ماجرا و هدف مارکت پلیس ایجاد بستری برای فروشندگان مختلف است که با ایجاد بازار رقابتی و به حداقل رساندن واسطه ها اجناس را از فروشندگان مختلف به کاربر نهایی می رساند و البته بابت این موضوع نیز از فروش ها پورسانت دریافت می‌کند و اهداف تجاری این مدل کسب و کار را دنبال می‌کنند.

بنابراین دقت داشته باشید که یک فروشگاه اینترنتی ممکن است برای یک فرد یا یک برند یا حتی یک مجموعه باشد و با سایر فروشندگان همکاری خاصی ندارد اما مارکت پلیس یک بازار آنلاین است و امکان ایجاد فروشگاه اینترنتی را برای فروشندگان فراهم می‌کند. برای درک بیشتر در یک فروشگاه اینترنتی امکان ثبت نام فروشنده یا ثبت محصولات توسط سایرین وجود ندارد اما در مارکت پلیس امکان جذب فروشنده و قابلیت چندفروشندگی وجود خواهد داشت. به عبارتی فروشگاه اینترنتی یک زیرمجموعه از مارکت پلیس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *