گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > طراحی سایت بدون کدنویسی یا با کدنویسی؟ مسئله این است!
طراحی سایت بدون کدنویسی یا با کدنویسی؟ مسئله این است!

قصد راه اندازی یک سایت شخصی، شرکتی یا فروشگاهی را دارید و با یک گزینه ارزان و بی دردسر و یک گزینه گران و زمان بر روبرو هستید. کدام را انتخاب می کنید؟

گزینه ارزان بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر می رسد. بلوک ها، متون و همه چیز با «درگ اند دراپ» شکل می‌گیرند گویی که نیاز به هیچ کاری ندارید و کافیست چند بلوک را به داخل یک صفحه بکشید و سایت شما اماده است. همچنین با قالب ها و طرح های اماده و از پیش ساخته شده ای روبرو هستید که می‌توانید با چند کلیک آنها را برای پلتفرم خود نصب و پیکربندی کنید.

از طرفی گزینه گران و زمان بر نیز داد می زند که من هم هستم. قرار است ایده هایتان با جزئیات کامل برنامه نویسی گردد تا آب در دل مخاطبانتان تکان نخورد و حسابی لذت ببرند. قرار است وب سایت شما توسط یک تیم برنامه نویسی به شکل اختصاصی یا حتی توسعه داده شده پیاده سازی گردد و جزئیات و کیفیت بالاتری را دریافت کنید.

حال کدام را انتخاب میکنید؟ برای جواب به این سوال و اشنایی با این دو نوع طراحی سایت با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز بهتر است یک موضوع را در همین ابتدا روشن کنیم. منظورم ما از راه اندازی سایت بدون کدنویسی استفاده از وردپرس، ویکس یا دیگر سایت سازها که چنین قابلیت هایی را دارند نیست. مشخصا یک توسعه دهنده یا برنامه نویس ارشد با استفاده از وردپرس هر ایده و طرحی را در ذهن داشته باشید به بهترین شکل ممکن پیاده سازی خواهد کرد. اما اصل موضوع ما پلتفرم مورد استفاده شما نیست بلکه نحوه و روش خلق ایده و هدف شما در قالب یک وب سایت است که می تواند بدون کوچکترین کدنویسی انجام شود یا اینکه یک تیم برنامه نویسی به صورت بلندمدت روی طرح و پروژه شما کار کنند و میلیون ها خط کد بنویسند یا حتی پلتفرمی را برای خلق ایده شما در زمانی معقول توسعه دهند.

طراحی سایت بدون کدنویسی یعنی چه؟

منظور از طراحی سایت بدون کدنویسی استفاده از برنامه ها، طرح ها، ماژول ها و هر چیزی به صورت پیش ساخته و اماده شده است. یک طراح یا برنامه نویس مبتدی یا حتی حرفه ای می تواند به سادگی با نصب و پیکربندی طرح ها و ماژول های از پیش ساخته یک سایت برای شما راه اندازی کند که عملکردی شبیه به آنچیزی که در ذهن دارید داشته باشد.

طراحی بدون کدنویسی

به عنوان مثل به یک سایت شرکتی نیاز دارید. می توانید با خرید هاست و دامنه و چند کلیک یک سایت راه اندازی کنید! طراح یا برنامه نویس شما احتمالا وردپرس یا یک سیستم مدیریت محتوا را برای شما نصب و پیکربندی می کند. از بین هزاران افزونه و قالب آماده رایگان تا تجاری یک یا چند مورد را به سلیقه و نیاز شما انتخاب کرده و ان را نیز نصب و پیکربندی می کند، صفحات مورد نیاز شما نیز با استفاده از صفحه سازها که قابلیت کشیدن و رها کردن را فراهم کرده اند، از بین هزاران بلوک از پیش ساخته ایجاد می شود. تبریک می گوییم سایت شما اماده است بدون اینکه طراح یا برنامه نویس شما یک خط کدنویسی کرده باشد. شاید اگر کمی کنجکاو باشید و جستجو و مطالعه کنید حتی نیازی به طراح و برنامه نویس هم نداشته باشید و خودتان می توانید یک وب سایت راه اندازی کنید!😮

لازم است بدانید این نوع طراحی سایت هیچ مشکلی هم ندارد و بسیار هم دوست داشتنی به نظر می رسد، حتی ممکن است بسیار کارآمد باشد، اما اینکه چقدر شما را به ایده و هدفتان نزدیک میکند بعد از استفاده و یا در بلند مدت مشخص خواهد شد. اینکه تا چه حد قابل رقابت است و کارایی لازم را برای شما دارد به عنوان علامت سوال و دریافت پاسخ در بلند مدت به شما و هدفتان از سایت واگذار می‌شود.

به هر صورت بد نیست مزایا و معایت این نوع طراحی را نیز با هم مرور کنیم.

مزایا:

  •  طراحی سایت بدون کد نویسی رایگان یا با کمترین هزینه است.
  •  طراحی سایت بدون کد نویسی نیاز به دانش برنامه نویسی زیادی ندارد.
  •  معمولا این سایت ها برای اغلب افرادی که هدف یا ایده ای را برای سایت خود دنبال نمیکنند مناسب است.
  •  در سریعترین زمان ممکن سایت شما آماده خواهد شد.
  • نیاز به تست و رفع باگ ها کمتر است.

معایب:

  • محدودیت در تغییرات و رویه عملکردها و رویدادها در سایت های بدون کدنویسی وجود دارد.
  • جزئیات دقیقا آنچیزی نیست که شما انتظار دارید و باید با جزئیات پیش فرض و موجود کار کنید.
  • امنیت این نوع سایت ها به دلیل در دسترس بودن سورس کدها پایینتر است.
  • سایت ها اکثرا شبیه بهم هستند و ممکن است هزاران کاربر به صورت همزمان در حال استفاده از سایتی شبیه شما باشند.

طراحی و توسعه وب سایت با کدنویسی توسط برنامه نویسان ارشد

دانش برنامه نویسی، گرافیک، سئو و …. در طراحی سایت نقش پررنگی دارند و اگر شما در طراحی سایت از افراد خبره و مراکز معتبری که با قواعد و اصول برنامه نویسی و کدنویسی تمیز(تاکید میکنیم کدنویسی تمیز)، سئو، مباحث طراحی گرافیک و … آشنایی دارند کمک بگیرید، می توانید هرآنچه در ذهن دارید را در سایت خود پیاده کنید! به عبارت ساده تر، طراحی سایت با این رویه یعنی همه اجزاء یا حتی بخشی از وب سایت، دقیقا مشابه آنچیزی که شما در ذهن دارید پیاده سازی و اجرا شود.

در حقیقت در این حالت شما به دنبال خلق یک ایده یا طرح نوینی هستید و تمایل دارید سایت شما رویکردی متناسب با انچه انتظار دارید داشته باشد. همچنین به وب سایت خود اهمیت می دهید و تمایل دارید روز به روز گسترش یابد و پاسخگوی نیاز های جدید و ایده های نوین شما باشد.

در این حالت سایت شما با برنامه های پیش ساخته آماده نخواهد شد یا در صورت استفاده، توسعه های لازم جهت رسیدن به کارایی لازم انجام خواهد گرفت. مباحث طراحی گرافیک، روانشناسی رنگ، سئو و …. به طور کامل رعایت خواهد شد.

لازم است بدانید این نوع طراحی ابتدا باید در راستای هدف و نیازسنجی صورت گرفته حرکت کند و اینکه چقدر شما را به ایده و هدفتان نزدیک میکند به انتخاب یک تیم متخصص یا برنامه نویس ارشد وابسته خواهد بود.

مزایا:

  • نیازها و جزئیات دقیقا با ایده و طرح شما هماهنگ است.
  • تغییرات در عملکردها و رویدادها با توجه به نیاز شما یا نیاز کاربرانتان امکان پذیر است.
  • طرح ها و نحوه عملکرد سایت تکراری نیست و مشابه کمتری دارد.
  • امنیت سایت بسیار بالا است و سورس ها در اینترنت پخش نشده (اگرچه لزوما امنیت وابسته به این موضوع نیست).

معایب:

  • هزینه بالا نسبت به طراحی سایت بدون کدنویسی.
  • نیاز به دانش فنی و تخصصی بالا جهت طراحی و برنامه نویسی.
  • زمان طولانی تر جهت پیاده سازی، به تایید رساندن و تست و ارزیابی.
  • نیاز به پشتیبانی فنی و تخصصی توسط تیم طراحی و برنامه نویسی.

کدام را انتخاب کنیم؟ طراحی سایت با کدنویسی یا بدون کدنویسی؟

اگر در فضای اینترنت و میان سایت ها به جستجو بپردازید، می توانید سایت های کدنویسی شده یا بدون کد نویسی را به راحتی تشخیص دهید. معمولا سایت هایی که خاص بوده و جزئیات در آن به شکل چشمگیری رعایت شده است، توسط برنامه نویسان ارشد و به شکل اختصاصی یا نیمه اختصاصی یا توسعه داده شده طراحی و راه اندازی گردیده اند. از طرف دیگر سایت های فروشگاهی، آموزشی و خبری زیادی نیز وجود دارند که با شدت و ضعف اکثرا شبیه بهم هستند. هر دو نوع از این سایت ها بدون شک مسیر خود را خواهند رفت و اینکه کدام نوع موفق بوده اند «بدون توجه به هدف گذاری و نیازسنجی» آنها قابل محاسبه نیست.

به طور خلاصه اگر شما برای ایجاد سایت خود هدف جدی ندارید، یا سایتی می‌خواهید که کوتاه مدت و موقت از آن استفاده کنید، یا شاید نیازی به امکانات گسترده و دلخواه ندارید یا تمایل دارید استارت اولیه را بزنید و اوضاع را بسنجید بهتر است سراغ طراحی سایت بدون کد نویسی و ارزان قیمت بروید؛ اما اگر هدف مهمی دارید و تمایل دارید سایتی اختصاصی، حرفه ای و کارآمد داشته باشید و برای ایده و هدفتان جدی و مسر هستید، حتما با انتخاب یک تیم برنامه نویسی قوی جهت پیاده سازی نیازها و ایده هایتان ابتدا مشورت کنید.

جمع بندی

اگر بخواهیم به عنوان جمع بندی مهم ترین توصیه را به شما مخاطب عزیز ارائه دهیم، باید از «هدف» و «نیازسنجی» در طراحی سایت سخن به میان بیاوریم! در واقع برای انتخاب نوع طراحی سایت، شما باید با مطالعه دقیق و همه جانبه، هدف خود از راه اندازی سایت را مشخص کنید و پس از آن با مشاوره و نیازسنجی درست توسط تیم طراحی بهترین گزینه را انتخاب نمایید که این گزینه برای رسیدن به اهداف و نیازهایتان می تواند از طراحی اختصاصی یا نیمه اختصاصی گرفته تا توسعه و استفاده از سایت ساز، قالب اماده، سایت پیش ساخته یا …. باشد.

اونور آبی ها چی میگن؟

https://ninjasites.com/coding-vs-website-builder

لینک پیشنهادی:

طراحی سایت

ما در گروه نرم افزاری چابک آماده ایم تا هدف گذاری شما را بررسی نماییم و با نیازسنجی صحیح و مشاوره رایگان بهترین خدمات را به شما در حوزه طراحی وب سایت ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *