گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > روانشناسی رنگ در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟
روانشناسی رنگ در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

اگر در فکر طراحی سایت شخصی خودتان هستید یا قصد دارید برای کسب و کارتان یک وبسایت راه بیاندازید، در حین مطالعات اولیه برای راه اندازی وبسایت به موضوع انتخاب رنگ بر خواهید خورد. انتخاب رنگ در طراحی سایت اهمیت فوق العاده ای دارد؛ تا جایی که اگر رنگ متناسب انتخاب شود، مخاطب به ماندن و فعالیت در سایت ترغیب می شود، و برعکس، اگر رنگ نامناسبی انتخاب شود، مخاطب احساس ناخوشایندی پیدا کرده و سایت را ترک می کند. با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رنگ در طراحی سایت، در این مطلب ابعاد مختلف روانشناسی رنگ در طراحی سایت را بررسی کرده ایم.

روانشناسی رنگ چیست و چرا مهم است؟ رنگ گرم و سرد یعنی چه؟

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند محسوب می شود و طبق پژوهش های علمی صورت گرفته، حتی روی فیزیولوژی بدن هم موثر است. رنگ ها ممکن است باعث افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم بدن، خستگی چشم و… هم بشوند و در عملکرد بخش های مختلف بدن اثر بگذارند.

اما روانشناسی رنگ چیست و چه گستره ای دارد؟ مطابق تعریف، روانشناسی رنگ (به انگلیسی: Color Psychology) علمی است که در آن به مطالعه رنگ ها و ارتباط آنها با رفتار انسان پرداخته می شود و هدفش بررسی نحوه تأثیر رنگ بر بدن انسان و روحیاتش است.

چرا روانشناسی رنگ مهم است؟

مطالعات و پژوهش های صورت گرفته از سوی دانشمندان نشان می دهد که رنگ ها بر عملکرد انسان اثر می گذراند. به عنوان نمونه رنگ آبی باعث ایجاد آرامش می شود و رنگ قرمز باعث افزایش هیجان می گردد. بنابراین رنگ ها ممکن است موجب آرامش یا از سوی دیگر موجب جوش و خروش گردند و از این جهت، با توجه به گسترش شناخت آنچه بر زندگی انسان و موفقیت وی اثر می گذارد، روانشناسی رنگ مهم تلقی می شود.

منظور از رنگ های گرم و سرد چیست؟

در روانشناسی رنگ به طور کلی رنگ ها به دو طیف گرم و سرد تقسیم بندی می شوند. به رنگ های طیف قرمز مانند قرمز، نارنجی و زرد رنگ های گرم می گویند و به رنگ های طیف آبی مانند آبی، بنفش و سبز رنگ های سرد می گویند. رنگ های گرم ممکن است حسی از گرما و راحتی را منتقل کنند و حتی احساس خشم و خصومت را برانگیزند. در مقابل رنگ های سرد می توانند احساس آرامش و بی تفاوتی را القاء کنند و یا احساس غم و اندوه را برانگیزند. در ادامه و بخش انتهایی این یادداشت، گروه های مختلف رنگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انتخاب رنگ مناسب برای بخش های مختلف وب سایت

تأثیر روانشناسی رنگ در طراحی سایت چیست و چه نکاتی دارد؟

روانشناسی رنگ در طراحی سایت نیز اهمیت فوق العاده ای دارد؛ چراکه بسته به نوع فعالیت وبسایت و کارایی آن، انتخاب رنگ مناسب می تواند مخاطب را ترغیب به ماندن بیشتر در سایت و یا انتخاب هدفمند بخش های مختلف آن نماید؛ و یا برعکس، منجر به گریز مخاطب شود. اگر طراح سایت شما حرفه ای و آگاه به علم روز روانشناسی رنگ ها باشد، قبل از طراحی و با بررسی موضوع، به شما بسته پیشنهادی را ارائه می دهد که شامل انتخاب رنگ هم می شود. به عبارت ساده تر، طراح حرفه ای سایت بررسی می کند که وب سایت شما چه موضوعی دارد، چه گستره ای از مخاطبان را شامل می شود و بیشتر با کدام گروه جنسی و سنی از مخاطبین سر و کار دارد. پس از مطالعات اولیه رنگ مناسب با وب سایت شما را در بسته پیشنهادی به شما ارائه می دهد.

انتخاب رنگ در طراحی سایت چه تأثیری دارد؟

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت بازخورد فوق العاده ای دارد؛ تا جایی که ممکن است «انتخاب رنگ مناسب شناخت برند را تا ۸۰% افزایش دهد!» در حقیقت انتخاب رنگ مناسب برای سایت می تواند مخاطب را به ماندن بیشتر در سایت، جذب شدن به سوی محتوای خاص، انتخاب موضوع و خرید محصول سوق دهد، اما از سوی دیگر اگر رنگ مناسب برای سایت انتخاب نشود، ممکن است مخاطب در ناخودآگاه خود با دو حس غیرحرفه ای بودن و غیر قابل اعتماد بودن سایت مواجه شود و در نتیجه بدون هرگونه کنش مناسب وبسایت را ترک نماید. بنابراین انتخاب رنگ در طراحی سایت اهمیت فوق العاده ای دارد و انتخاب درست یا غلط رنگ می تواند در رفتار مخاطب تأثیر مستقیم بگذارد.

در روانشناسی رنگ برای طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه شود؟

در روانشناسی رنگ برای طراحی سایت نکات مختلفی مد نظر طراح قرار می گیرد. مهمترین این نکات عبارتند از: موضوع سایت، هدف شناسی سایت، گسترۀ مخاطبان سایت، رده سنی مخاطبان سایت، جنسیت مخاطبین سایت، بخش بندی های داخلی سایت، بازه زمانی استفاده از سایت و…

طراحان حرفه ای سایت با بررسی نکات فوق رنگ مناسب را برای بخش های مختلف وبسایت شما انتخاب می کنند. روانشناسی رنگ در طراحی سایت به انتخاب رنگ در المان هایی چون بخش های مختلف قالب، عناوین مطالب، متن، پیوندها، منوهای سایت، پس زمینه ها و… کمک می کند.

روانشناسی رنگ و اهمیت آن در طراحی سایت

کدام رنگ ها را در طراحی سایت انتخاب کنیم؟

در این بخش به بررسی رنگ های مختلف و اثرگذاری آنها می پردازیم. شما می توانید با بررسی بخش های مختلف سایت خود و نیز نکات مطروحه در این مقاله، رنگ مناسب را برای وبسایت خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که نکته مهم روانشناسی رنگ در طراحی سایت مشورت گرفتن از افراد خبره و طراحان حرفه ای سایت است:

استفاده از رنگ سبز در طراحی سایت: رنگ های گروه سبز طبیعت را در ذهن مخاطب تداعی می کنند و طبیعت نماد آرامش، ثروت، سلامت و… است. طراحان سایت در بخش هایی که نیاز به القاء حس آرامش به مخاطب وجود دارد از رنگ سبز استفاده می کنند.

استفاده از رنگ زرد در طراحی سایت: رنگ های گروه زرد می توانند برای جلب نظر مخاطب استفاده شوند و نمادی از خوشی و خوش بینی، جوانی، نیرومندی و… هستند. طراحان سایت برای بخش هایی که نیاز به جلب توجه مخاطب دارد از رنگ زرد استفاده می کنند.

استفاده از رنگ نارنجی در طراحی سایت: رنگ های گروه نارنجی می توانند مخاطب را هیجان زده نمایند. از اینرو بیشتر فروشگاه های اینترنتی این طیف از رنگ ها را انتخاب می کنند. رنگ نارنجی در حقیقت نمادی از شور و نشاط، شوق و خلاقیت است.

استفاده از رنگ قرمز در طراحی سایت: معمولا رنگ های قرمز احساسات تند و شدید را نشان می دهند و به مخاطب احساس جنب و جوش و هیجان را منتقل می کنند. از اینرو در سایت های فروشگاهی برای ایجاد اضطرار در مخاطب و ترغیب وی برای اقدام به خرید از رنگ های قرمز نیز استفاده می شود.

استفاده از رنگ صورتی در طراحی سایت: رنگ های گروه صورتی معمولا برای وبسایت هایی استفاده می شود که مخاطب آنها بانوان و دختران جوان هستند. چراکه معمولا زنان و دختران به رنگ صورتی تمایل نشان می دهند. رنگ صورتی در حقیقت نشان دهنده جذابیت، عشق و احساسات پاک است.

استفاده از رنگ بنفش در طراحی سایت: در روانشناسی رنگ، رنگ بنفش را نمادی از احساس موفقیت، دانایی، مانایی و… می دانند. بنابراین انتخاب رنگ بنفش به مخاطب سایت احساس آرامش می دهد و نیز برای بخش های خاص فروشگاه های اینترنتی مانند فروش محصولات زیبایی نیز مناسب است.

استفاده از رنگ آبی در طراحی سایت: رنگ های آبی نشان دهنده دوستی و آرامش است و حس اعتماد و امنیت را القاء می کند. این طیف از رنگ ها معمولا در مواردی که نیاز به ایجاد حس اعتماد در مخاطب وجود دارد بکار می رود. نکته قابل توجه دراینباره استفاده بسیاری از بانک ها از طیف های مختلف رنگ آبی در کنار رنگ سفید و مشکی است.

استفاده از رنگ خاکستری در طراحی سایت: رنگ های گروه خاکستری نشان دهنده آینده نگری و عقلانیت است و معمولا حس بی طرفی و سادگی را به مخاطب القاء می کند. معروف است که رنگ خاکستری رنگی بدون احساس است. بنابراین این رنگ بیشتر در رابطه با صنعت و تکنولوژی کاربرد دارد و روانشناسان رنگ در مواردی که نیاز به القاء حس اعتماد و دقیق بودن وجود دارد استفاده از آنرا توصیه می کنند.

استفاده از رنگ مشکی در طراحی سایت: رنگ های گروه مشکی نشان دهنده وقار و متانت است و معمولا غم و اندوه، قدرت و موارد مشابه را القاء می کند. در روانشناسی رنگ تجاری معمولا از رنگ مشکی برای برندهای لوکس و قدرتمند استفاده می شود و حس دقت و قدرت را به مخاطب القاء می کند.

تأثیر رنگ سایت در جذب مخاطب

بایدها و نبایدهای روانشناسی رنگ در طراحی سایت

حال که روانشناسی رنگ را شناختیم و به اهمیت آن پی بردیم چند نکته مهم درباره روانشناسی رنگ در طراحی سایت را مرور می کنیم. نکته مهم دراینباره توجه به این نکته است که در شناخت طیف رنگ های گرم و سرد به جز موارد مطرح شده، ویژگی های فراوان دیگری وجود دارد. همین موضوع باعث می شود روانشناسی رنگ در طراحی سایت به عنوان یک تخصص مطرح شود. بنابراین اگر به موفقیت وبسایت خود می اندیشید، پیشنهاد می کنیم حتما با کارشناسان گروه نرم افزاری چابک در این زمینه مشورت کنید:

  • برای انتخاب رنگ سایت باید ویژگی های جنسیتی دختران و پسران را بشناسید.
  • برای انتخاب رنگ سایت باید ویژگی های جنسیتی زنان و مردان را بشناسید.
  • برای انتخاب رنگ سایت باید ویژگی های رده های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال را بشناسید.
  • اگر می خواهید در انتخاب رنگ سایت خود به خوبی عمل کنید با کارشناسان روانشناسی رنگ در طراحی سایت مشورت کنید.
  • اگر می خواهید در انتخاب رنگ سایت خود به خوبی عمل کنید باید مهمترین اهداف وبسایت خود را به ترتیب اولویت بدانید.
  • اگر می خواهید در انتخاب رنگ سایت خود به خوبی عمل کنید باید جامعه مخاطب وبسایت خود را به طور دقیق آنالیز کنید.
  • نکته مهم در روانشناسی رنگ برای طراحی سایت دانستن تأثیر ترکیب رنگ های مختلف است.
  • نکته مهم در روانشناسی رنگ برای طراحی توجه به سلایق مخاطب در بخش های مختلف است. ممکن است در یک سایت بیش از ده بخش مجزا وجود داشته باشد!
  • نکته مهم در روانشناسی رنگ برای طراحی سایت مشاهده رنگ و تعیین میزان بازخورد آن است. می توانید یک بازه زمانی مشخص را برای مشاهده و بررسی بازخورد رنگ انتخاب شده در نظر بگیرید.

نکته پایانی درباره روانشناسی رنگ در طراحی سایت

در این مطلب تعریف روانشناسی رنگ و اهمیت آنرا ذکر کردیم. همچنین طیف های رنگ گرم و سرد و مشخصات کلی آنها را مورد بررسی قرار دادیم و علاوه بر آن، ویژگی رنگ های مختلف سبز، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، بنفش، آبی، خاکستری و مشکی را نیز مرور کردیم.

نکته پایانی درباره روانشناسی رنگ و انتخاب رنگ در طراحی سایت توجه به بایدها و نبایدهای استفاده و انتخاب رنگ ها است. به عنوان نمونه شما باید بدانید که استفاده از رنگ صورتی در وبسایت های خبری و رسمی توصیه نمی شود؛ رنگ سفید رنگی مطلوب برای همه گروه ها و سلایق است اما بیشتر برای وبسایت های مرتبط با حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید بدانید که استفاده بیش از حد از رنگ مشکی ممکن است باعث ایجاد استرس در مخاطب و در نتیجه ترک وبسایت شود.

از آنجا که این مبحث، یعنی انتخاب رنگ برای طراحی سایت تخصص محسوب می شود، پیشنهاد می کنیم قبل از هرکاری با متخصصان این حوزه مشورت نمایید. متخصصان و کارشناسان گروه نرم افزاری چابک می توانند در این رابطه به شما کمک کنند. بنابراین اگر تصمیم دارید سایت شخصی یا کاری خود را راه اندازی کنید و یا در مرحله انتخاب رنگ برای سایت خود قرار دارید، پیشنهاد می کنیم با ما در ارتباط باشید:

گروه نرم افزاری چابک (طراحی و توسعه وب سایت و نرم افزارهای تحت وب)

تلفن تماس: ۳۶۳۳۱۸۴۷-۰۳۵

آدرس: یزد _ خیابان کاشانی _ روبروی پمپ بنزین _ طبقه فوقانی مجتمع موبایل ریمکس.

آدرس سایت: www.chabokgroup.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *