گروه نرم افزاری چابک > طراحی و توسعه > سئو > ریدایرکت چیست و تفاوت بین کد وضعیت 301، 302 و 307 در چیست؟
ریدایرکت چیست و تفاوت بین کد وضعیت 301، 302 و 307 در چیست؟

ریدایرکت به معنی تغییر مسیر است. به عبارتی گاهی اوقات ممکن است بخواهید به هر دلیلی بازدیدکنندگان صفحه‌ای از سایت‌تان را به یکی دیگر از بخش‌های سایت یا حتی ادرس دیگری هدایت کنید. برای انجام این کار باید از ریدایرکت‌ها استفاده کنید.

ریدایرکت ها با کد وضعیت مختلفی صورت می گیرند که در زیر انواع رایج کد وضعیت ها به صورت خلاصه برای شما عنوان شده است:

ریدایرکت ۳۰۱: تغیر ادرس به شکل دائم

ریدایرکت ۳۰۱ نوعی تغییر مسیر است که در آن علاوه بر تغییر مسیر بازدید کنندگان، خزنده های موتورهای جستجوگر نیز آنرا به عنوان ریدایرکت دائمی در نظر می گیرند و اعتبار صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنند. این نوع ریدایرکت بیشترین کاربرد را بین وب مستران دارد.

باید توجه نمایید از آنجایی که ریدایرکت ۳۰۱ بازدیدکنندگان را به طور دائمی از آدرس قدیمی به آدرس جدید هدایت میکند، باید تنها زمانی از آن استفاده کنید که به هیچ عنوان نخواهید از URL قدیمی استفاده کنید.

ریدایرکت ۳۰۲: ادرس یافت شده و تغیر مسیر به شکل موقت صورت گرفته است 

ریدایرکت ۳۰۲ تقریبا یک ریدایرکت عجیب و غریب است که کاربرد زیادی ندارد و کمتر وب مستری برای مفهوم اصلی این ریدایرکت از آن استفاده می کند. این کد وضعیت به موتورهای جستجو میگوید محتوایی که به دنبال آن هستید وجود دارد اما موقتا در ادرس دیگری یافت می شود! به هر حال اگر میخواهید بازدیدکنندگان یک صفحه خاص را به آدرس دیگری هدایت کنید و در آینده از آدرس قدیمی مجددا استفاده کنید، از ریدایرکت با کد وضعیت ۳۰۲ استفاده کنید.

ریدایرکت ۳۰۷: این ریدایرکت در واقع همان ریدایرکت موقت ۳۰۲ است

ریدایرکت ۳۰۷ در واقع همان ریدایرکت موقت ۳۰۲ در HTTP نسحه ۱.۱ است. موتورهای جستجو همانند ریدایرکت ۳۰۲ با این ریدایرکت برخورد می کنند و دیگر به دلیل منسوخ شدن وب ۱.۱ از این ریدایرکت استفاده نمی شود مگر در موارد خاص.

کدام ریدایرکت را استفاده کنیم؟

زمانی که قصد تغییر یک یا چند URL یا تغییر کلی دامنه دارید یا اینکه تمایل دارید پروتکل یک سایت را مثلا از http به https یا بالعکس تغیر دهید یا حتی می خواهید دامنه خود که در حال حاضر بدون www است را با www نمایش دهید، برای اینکه اعتبار صفحات قدیمی به صفحات جدید منتقل شوند به ریدایرکت ۳۰۱ نیاز داریم ولاغیر. ریدایرکت ۳۰۱ علاوه بر تغییر مسیر کاربران و ربات ها، اعتبار صفحه را نیز منتقل می کند که یکی از مباحث سئوی داخلی به شمار میرود. به هر روی از این ریدایرکت زمانی استفاده کنید که تغیرات دائمی هستند.

تبصره: اگر فرد دم دمی مزاج باشید و مدام بخواهید تغیرات ایجاد کنید در اینصورت با ریدایرکت ۳۰۱ تیشه به ریشه سایتتان خواهید زد. ریدایرکت ۳۰۱ به معنی تغییر دائمی است و نباید تغیرات را به قبل بازگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *