گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > هزینه طراحی سایت چقدر است؟
هزینه طراحی سایت چقدر است؟

اگر به فکر طراحی وب سایت هستید و میخواهید برای خود یا کسب و کارتان یک سایت راه بیاندازید حتما این سوال ذهن شما را مشغول کرده که برای راه اندازی یک وب سایت چقدر باید هزینه کنید؟ اگر گشت و گذاری در اینترنت بزنید که قیمت حدودی طراحی وب سایت را بدست اورید شاید به جای پاسخ به این سوال ابهامات دیگری نیز به سوال اولیه شما اضافه شود!  کافیست کمی به تبلیغات اینترنتی در زمینه طراحی وب سایت نگاه کنید. به طور مثال: طراحی سایت رایگان، طراحی سایت فقط صد هزار تومان! ممکن است با مبالغ هنگفت چند ده میلیونی هم روبرو شوید. حال علاوه بر اینکه سوال اولیه شما بدون پاسخ مانده این ابهام نیز به وجود اماده است که دلیل اختلاف این قیمت ها در چسیت؟  ما سعی میکنیم در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه کنیم تا با روش برآورد هزینه های طراحی وب سایت ها اشنا شوید و تعجب نکنید اگر در جایی به شکل رایگان وب سایت طراحی میکنند و در جای دیگر هزینه های چند ده میلیونی درخواست می کنند.

ابتدا بد نیست با این موضوع اشنا شوید که برای راه اندازی یک وب سایت و دسترسی به ان در فضای اینترنت به چه چیزهایی نیاز دارید. در اینجا فقط موضوع طراحی وب سایت نیست بلکه شما علاوه بر طراحی به نام اینترنتی (دامنه)، فضای ذخیره سازی(میزبانی وب) هم نیاز خواهید داشت که برای این موارد هم باید هزینه هایی را به شکل سالانه پرداخت نمایید. ساختار کلی و ساده پیاده سازی یک وب سایت در فضای اینترنت به شکل زیر است.

شکل ساختار کلی و ساده پیاده سازی یک وب سایت برای هزینه طراحی سایت
 

حال هزینه های هر یک از بخش های شکل بالا را باهم مرور میکنیم. اگرچه تاکید میکنیم که قرار نیست به یک قیمت واحد برسیم و تنها روش براورد هزینه های وب سایت را با هم مرور میکنیم

هزینه دامنه: دامنه همان نام وب سایت شما با پسوندی شامل (ir.) یا (com.) یا موارد مشابه است. برای ثبت اسم وب سایت با پسوند مورد نظر، باید با پرداخت هزینه، این نام را توسط ارائه دهندگان رسمی این پسوندها برای خود ثبت نمایید. در حال حاضر ثبت دامنه یا همان نام وب سایت برای پسوند ir. هزینه ای کمتر از ۱۶ هزار تومان و برای پسوند com. هزینه ای در حدود ۱۲۰ هزار تومان باید پرداخت نمایید. لازم به ذکر است این مبالغ برای دامنه های ازاد و قابل ثبت توسط ارائه دهندگان است اما گاها نام مورد نظر شما برای اسم وب سایتتان قبلا توسط شخص ثالثی ثبت شده و مالکیت ان بر عهده شخص ثبت کننده است و اگر قصد فروش ان نام را داشته باشد مطمئنا دیگر با مبالغ رسمی این پسوند ها قابل خرید نیست و به دست اوردن این نام تنها با توافق طرفین صورت خواهد پذیرفت که نمی توان مبلغ مشخصی را برای به خرید دامنه مورد نظر شما در نظر گرفت. ثبت دامنه ها می تواند توسط خودتان و مستقیما از طریق ارائه دهندگان اصلی یا شرکت های دیگر که نمایندگان انها هستند صورت پذیرد. در صورت نیاز گروه نرم افزاری چابک ثبت دامنه های اینترنتی را دقیقا با مبلغ پسوند ارائه شده در سایت رسمی دامنه و به شکل رایگان برای شما انجام می دهد.

هزینه میزبانی(هاست/ سرور مجازی / سرور اختصاصی/ فضای ابری یا ….): ثبت دامنه به تنهایی هیچ کاری برای شما انجام نمی دهد. تنها یک نام را در فضای اینترنت برای خود ثبت کرده اید. مانند سیم کارتی که خریداری شده ولی تا گوشی همراهی را در اختیار نداشته باشید به هیچ دردی نمیخورد!! بنابراین برای اینکه بتوانید وب سایت خود را توسط دامنه نمایش دهید به اتصال دامنه به یک فضای اینترنتی نیاز خواهید داشت که اصطلاحا ان را میزبانی وب می نامند. میزبانی میتواند یک هاست اشتراکی رایگان یا کم هزینه باشد تا یک سرور اختصاصی همه فن حریف و پرهزینه! هزینه میزبانی یک وبسایت متناسب با نوع و عملکرد وب سایت، فضای ذخیره سازی، توان پردازشی، پهنای باند و موارد مشابه محاسبه می شود. هر سایت احتیاج به یک میزبان متناسب با نوع وب سایت و عملکرد آن دارد که هزینه های ان میتواند بسیار کم یا بسیار زیاد باشد. به طور مثال هزینه میزبانی سایتی پویا که قرار است روزانه تصاویر و فایل های زیادی برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهد تا سایتی که فقط چند صفحه ثابت دارد متفاوت خواهد بود. اینجاست که یک کارشناس متخصص در زمینه طراحی وب سایت می تواند با توجه به ایده یا امکاناتی که برای وب سایت خود در نظر گرفته اید به شما بهترین پیشنهاد برای میزبانی را بدهد و هزینه های ان را محاسبه نماید. گروه نرم افزاری چابک در مشاوره اولیه بهترین گزینه را برای شما انتخاب خواهد کرد و در صورت نیاز میزبانی وب سایت شما را به طور کامل در اختیار خواهد گرفت

هزینه های طراحی و برنامه نویسی: فضای میزبانی در کنار دامنه اینترنتی هم هیچ کاری برای شما انجام نمی دهد! همان سیم کارتی را در نظر بگیرید که در گوشی همراه قرار داده اید اما هارد گوشی خالی است و هیچ چیزی برای نمایش بر روی صفحه وجود ندارد. نه برنامه ای که ان را اجرا کنید و نه تصویری و نه هیچ چیز دیگر. فضای میزبانی نیز تا برنامه وب و طراحی های شما بر روی ان قرار نگیرد هیچ کاربردی ندارد. شاید یک صفحه خوش امدگویی پیشفرض به شما نمایش داده شود! طراحی و برنامه نویسی برای راه اندازی وب سایت از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است چون نمایش دهنده ان چیزی است که در ذهن شما بر برپایی وب سایت بوده است. هزینه طراحی و راه اندازی وب سایت با توجه به اینکه فقط یک بار صورت میگیرد برای هر نوع وب سایتی ثابت نیست و اگر کسی یک مبلغ ثابت برای طراحی وب سایت و برنامه نویسی ان به شما بدهد بدون اینکه تجزیه و تحلیلی از نیازمندی های شما و عملکرد مورد نظر شما از وب سایتتان بخواهد، بدانید که یک جای کارش می لنگد! بگذارید برخی از مواردی که یک برنامه نویس خوب قبل از طراحی و برنامه نویسی باید مورد تجزیه و تحیلیل قرار دهد را مرور کنیم

  • هدف از راه اندازی این وب سایت چیست؟
  • ایا این وب سایت یک ایده جدید در فضای اینترنت است؟
  • برای برپایی هدف وب سایت یا ایده مورد نظر کارفرما به چه ابزارهایی نیاز است؟
  • سایت مورد نظر با پلتفرم های موجود قابل پیاده سازی است یا نیازمند یک برنامه نویسی اختصاصی است؟
  • در صورتی که از پلتفرم های موجود استفاده شود به برنامه نویسی جانبی یا طراحی قالب نیاز است؟
  • و ….

یک طراح و برنامه نویس حوزه وب با بررسی موارد یاد شده و موارد ریز و درشت دیگری همچون طراحی های گرافیکی، کدنویسی قالب، کانفیک های تخصصی پلتفرم ها یا برنامه نویسی اختصاصی و ایجاد یک پلتفرم اختصاصی، هزینه های مورد نیاز برای طراحی و برنامه نویسی وب سایت شما را مشخص کند. این هزینه ها از رایگان تا مبالغ هنگفت متغیر است.

هزینه های جانبی: هزینه های جانبی پس از برپایی وب سایت نمایان می شوند. اگر وب سایت شما محتوا محور باشد تنها با راه اندازی وب سایت کار شما تمام نشده و وب سایت شما بدون محتوا فقط یک قالب گرافیکی است! تولید و تهیه محتوا یکی از مهمترین وظایف یک وب سایت محتوا محور است. برای محتوا میتوانید هزینه کنید یا اینکه خودتان به تولید محتوا بپردازید. از محتوا بگذریم حتما میخواهید وب سایتتان در نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز از رتبه مناسبی برخوردار شود پس در این زمینه حتما به یک سئو کار هم نیاز خواهید داشت که وب سایت شما را برای این مقصود بهینه کند. امنیت مانند داشتن گواهی SSL، اموزش، جذب نیرو، تبلیغات و …. نیز با توجه به ایده و نوع عملکرد وب سایت شما نیز جزو هزینه های انکار نشدنی نگهداری یک وب سایت هستند پس باید این موارد را نیز به هزینه های راه اندازی وب سایت اضافه کنید.

حال نگاهی به سوال اولیه بیاندازید. واقعا هزینه طراحی یک وب سایت چقدر است؟ هم اکنون به راحتی می توان به این سوال پاسخ داد که به نوع و عملکرد وب سایت و ایده های شما بستگی دارد و قیمت مشخصی ندارد.

در اخر میخواهید مبتدیانه و کم هزینه وب سایت راه اندازی کنید یا اینکه حرفه ای عمل کنید و هزینه متناسبش را بپردازید؟

اگر قصد شما از راه اندازی وب سایت فقط اشغال کردن یک دامنه اینترنتی با یک طرح و ایده کهنه است باید بگوییم به رایگان میتوانید به هدف خود برسید. برخی از شرکت های هاستیگ تازه کار برای جذب مشتری و بزرگ شدن خودشان به شما دامنه و میزبانی رایگان ارائه می کنند و تبلیغات انها را می توانید با چرخی در فضای اینترنت ملاحظه کنید. این شرکت ها حتی برخی از پلتفرم های رایگان مانند وردپرس یا جوملا را با کانفیگ و قالب پیشفرض برای شما باز هم به رایگان یا با هزینه ای کم نصب می کنند ولی اخر و عاقبت این نوع سایت ها نامعلوم است چرا که صاحب وب سایت یا پس از مدتی با مشکلات متعددی روبرو شده و وب سایت را رها میکند یا مجبور است با هزینه های بیشتری مجددا خانه اینترنتی خود را برپا کند یا انقدر درگیر اموزش و مدیریت وب سایت می شود که هدف اصلی خود را فراموش می کند!. اگر میخواهید مبتدیانه عمل کنید این راه پیش روی شماست. حتی برخی از شرکت های طراحی وب سایت نیز با هزینه های اندک این مهم را به شکل مطلوب تری به شما ارائه خواهند داد. اما مطمئنا این ضرب المثل را شنیده اید که میگویند هیچ گرانی بی‌حکمت و هیچ ارزانی بی‌علت نیست. راه اندازی یک وب سایت باکیفیت به تجربه، تخصص و دانش کافی نیاز دارد. وب سایت شما باید نمادی از خودتان، شرکت، یا برند تجاریتان باشد، همچنین طراحی ان متناسب با زمینه فعالیت شما بوده و بتواند در کنار رقبایتان به رقابت بپردازد. شما نباید هر روز با مشکلات و مسائل فنی طراحی و راه اندازی وب سایت دست و پنجه نرم کنید. شما قرار نیست طراح وب سایت شوید بلکه می خواهید وب سایتی برای خود یا کسب و کارتان دست و پا کنید، بنابراین باید توجه داشته باشید که کار را به کاردان بسپارید و گول تبلیغات ارزان قیمت طراحی سایت را نخورید چرا که راه اندازی سایت ارزان است ولی راه اندازی سایت باکیفیت و به شکل اصولی که نمادی از شما، شرکت یا تجارتتان باشد اگر نگوییم گران است حداقل باید بگویم که هزینه ان را باید پرداخت.

گروه نرم افزاری چابک از سال ۱۳۸۸ تاکنون در زمینه طراحی و توسعه وب سایت و اپلیکیشن های تحت وب فعالت می کند و با دانش فنی و تجربه کافی در این زمینه، با تجزیه و تحلیل دقیق ایده های شما  و با توجه به نیازمندی های مورد نظرتان وب سایتی با کیفیت را برای شما طراحی و پشتیبانی میکند. جلسات مشاوره برای طراحی وب سایت رایگان است و هزینه های پرداختی شما برای وب سایت مورد نظرتان دقیقا متناسب با وب سایت و عملکرد ان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *