گروه نرم افزاری چابک > سئو > چگونه سایت خود را سئو کنیم؛ مراحل سئو سازی سایت
چگونه سایت خود را سئو کنیم؛ مراحل سئو سازی سایت

یک سایت اینترنتی دارید و برای کسب و کار انلاین خود بهترین راهکار بازاریابی و دیده شدن در موتورهای جستجو را می خواهید؟ با سئو کردن سایت آن را به دست می‌آورید. سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو امروزه جزو جدایی ناپذیر وب سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی است. با وجود اینکه سئو یک تخصص محسوب می‌شود و مراحل و تکنیک های فراوانی دارد اما شما نیز به عنوان یک وب مستر بد نیست با مراحل آن اشنا شوید. اگر سئو کار ندارید تا جایی که برایتان مقدور است سایت خود را با کسب دانش در این زمینه سئو کنید.

سئو یعنی چه؟

به طور خلاصه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را سئو میگویند. سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine Optimazation است. دقت داشته باشید سئو جادو نیست و یکشبه شما را به نتایج بالای جستجو نخواهد برد. سئو تکنیک ها و روش های استانداردی است که برای وب سایت شما توصیه می شود تا علاوه بر بهبود تجربه کاربری و بالابردن محبوبیت وب سایت شما، موتورهای جستجو نیز درک بهتری از محتوا، محبوبیت و اعتبار وب سایت شما داشته باشند. با سئو وب سایت شما بهتر در دید بازدیدکنندگان قرار میگیرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

مراحل سئوسازی سایت

مراحل سئو سازی یک سایت اینترنتی تقریبا نامحدود است. اگر به دنبال مرحله اول، مرحله دوم و مرحله اخر هستید تا سئوسازی سایت شما تمام شود سخت در اشتباهید. سئو یک فرآیند مداوم و طولانی است که مرحله پایانی ندارد.

در اصل فرآیند سئو به تمام فعالیت هایی گفته می‌شود که باید برای یک سایت انجام شود تا آن سایت به طور مداوم در موتورهای جستجو در دید جستجوکنندگان قرار گیرد.

فرآیندها و رویکردهای شما در بازه های زمانی مختلف ممکن است تغییر کند. ممکن است موتورهای جستجو الگوریتم های خود را تغییر دهند و شما ملزم به رعایت و پیاده سازی روش ها و رویکردهای جدیدی هستند تا از دید خارج نشوید.

کل فرآیند سئو سازی سایت اما به چند زیرمجموعه مهم و اساسی تقسیم می شوند. به طور فنی سئو سایت به عوامل داخلی، خارجی و تکنیکال وابسته است. برای این منظور برخی از سئوکارها انها را به عنوان مراحل سئو که باید انجام دهند تقسیم می کنند. اگرچه همه این مراحل با هم و با وابستگی به یکدیگر مسمرثمر خواهند بود

مراحل سئو سایت

سئو داخلی یا on-page seo

همانطور که از نام استفاده شده مشخص است مربوط به خود وب سایت شماست. تمام کارهایی که نیاز است وب سایت شما و صفحات داخلی ان از نظر محتوایی، ساختاری و کاربرپسندی بهینه سازی گردد را سئو داخلی می گویند.

سئو فنی یا technical seo

یکی از مهمترین بخش ها و مباحث مطرح شده در سئو، بخش فنی آن یا سئو تکنیکال است و مرتبط به سئو داخلی وب سایت شما و واحد طراحی و توسعه وب سایتتان است. سئو فنی بررسی میکند همه چیز درست باشد و موتورهای جستجو به راحتی در وب سایت شما خزش داشته باشند.

سئو خارجی یا off-page seo

همیشه بهینه سازی داخلی وب سایت به معنی به دست آوردن نتایج مناسب جستجو نیست. عوامل خارجی نیز در بهینه سازی سایت شما نقش بسزایی را ایفا می کنند. باید عوامل خارجی مانند وب سایت های دیگر، سیگنال های شبکه های اجتماعی و … شما را ارزشمند و مورد تایید قلمداد کنند. به تمام استراتژی هایی که برای این منظور صورت می گیرد سئو خارجی گفته می شود.

چه کارهایی برای سئو داخلی سایت انجام دهیم

بسیاری از کارها ساده است و خود به خود با انتخاب یک رویکرد درست انجام می شود ولی بسیاری از کارها نیز نیازمند تخصص و سال ها تجربه است. در نظر بگیرید که در این مطلب ما تنها بخش های مهم و اساسی سئو داخلی را بازگو میکنیم. ممکن است بسیاری از رویکردها از قلم بیفتند یا اینکه با توجه به اینکه این مطلب برای وب مستران عادی تولید شده است به نکات تخصصی این حوزه اشاره ای نداشته باشیم. سعی میکنیم مطالبی را عنوان کنیم تا شما به عنوان یک مدیر وب سایت آنها را برای سئو سازی سایت خود در نظر بگیرید.

سئو داخلی سایت

در مورد کلیدواژه های کسب کار خود تحقیق کنید و تصمیم بگیرید

تحقیق درباره کلمات کلیدی کسب و کارتان به سادگی با انتخاب لیستی از کلمات و عبارات مرتبط با کسب و کار میسر خواهد بود. ببینید چه کلمات و جملاتی هستند که شما دوست دارید کاربران و بازدیدکنندگانتان وادار به کاری در وب سایت شما شوند.

ابزارهای زیادی برای تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی وجود دارند که اگر مبتدی هستند یا در شروع فعالیت خود هستید ما توصیه می کنیم بجای استفاده از ابزارهای تخصصی خودتان انها را بیابید.

به طور مثال اگر فروش صندلی اداری را انجام می دهید شاید فروش صندلی اداری، خرید صندلی اداری، صندلی اداری ارزان، صندلی اداری اقساطی جزو کلمات کلیدی مهم شما باشند.

دقت کنید انتخاب کلمات کلیدی به معنی ارسال سیگنال به موتورهای جستجو برای ورود مشتریانتان است. بنابراین باید درست انتخاب شوند و دقیقا مطابق انچیزی باشند که قرار است ارائه دهید. به طور مثال اگر قصد فروش صندلی های اداری ارزان را دارید از این کلمه کلیدی استفاده کنید چون مخاطب ورودی به دنبال جنس ارزان است. از طرفی اگر صندلی های لوکس و گران قیمت را می فروشید با انتخاب کلمات کلیدی «ارزان» یک اشتباه بزرگ مرتکب شده اید و در اینده شما مخاطبانی را به سایت وارد کرده اید که دنبال جنس ارزان و اقساطی هستند اما شما جنس گران و لوکس را به انها نشان می دهید!

رویکرد دیگری که باید در تصمیم گیری خود برای استفاده از کلمات کلیدی به کار بگیرید تحقیق در مورد رقبا و جایگاه استفاده کلمات کلیدی مورد نظر شما در موتورهای جستجو است. بین برخی از کلمات کلیدی رقابت بسیار بالاست و استفاده از انها برای به دست اوردن جایگاه برتر می تواند اشتباه باشد. در این رابطه بهتر است با کلمات کلیدی طولانی (long tail) و با رقابت پذیری کم تر شروع کنید و پس از بدست آوردن رتبه مناسب برای آنها، کلمات کلیدی پررقابت تر را مورد هدف قرار دهید.

یک استراتژی درست محتوایی برای سایت خود در نظر بگیرید

استراتژی محتوا (Content Strategy) یک برنامه ریزی برای تولید و ارائه محتوای مناسب، مفید و قابل استفاده برای به دست اوردن تجربه کاربری و جذب مخاطب است. استراتژی محتوا در جهت پاسخ دادن به یک هدف مشخص صورت می گیرد و بدون برنامه ریزی یا انتخاب یک استراتژی محتوا منجر به ایجاد محتوای عمومی و بی هدف می‌شوید و در نهایت این محتوا نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد، بلکه کمتر به صورت طبیعی به رتبه مناسبی دست پیدا می‌کند.

شما با تعیین یک استراتژی محتوایی کاربران را درگیر تعامل می کنید و انها تبدیل به بازدید کنندگان و مشترهای دائمی می‌شوند و در نهایت با این استراتژی به اهداف مختلف خود در کسب و کارتان نیز دست پیدا می‌کنید.

اگر از تهیه استراتژی محتوا صرف نظر کنید و نا آگاهانه شروع به تولید و اراده محتوا نمایید، شما خود را در معرض خطر تولید محتوا منحرف و یا گیج کننده برای کاربر (مشتری) و موتورهای جستجو قرار داده اید، و در این زمینه به احتمال زیاد شکست خواهید خورد.

دقت داشته باشید محتوا به عنوان مهمترین اصل و پایه‌ی ثابت هر سایت اینترنتی است، نمی‌توانید صرفاً به چیزهای ساده، بدیهی و مبتدیانه فکر کنید. وب سایتی که قرار است سال ها فعال باشد و مدام در دید مخاطب قرار داشته باشد، در تمام این مسیر باید محتوای مناسبی را ارائه نماید، وب سایت باید محتوایی با محوریت نیاز مخاطب ارئه دهد.

محتوای تولیدی و بکر با توجه به کلمات کلیدی خود منتشر کنید

ارائه محتوای تولیدی و بکر کار ساده ای نیست. اما اگر آنرا انجام دهید یک قدم از همه جلوتر هستند. شما یک چیز جدید را ارائه داده اید که قبلا وجود نداشته است. موتورهای جستجو و حتی مخاطبان اینترنتی محتوای جدید را می پسندند و دوست دارند چیزهای جدید ببینند و یاد بگیرند. اگر کپی میکنید اینکار چه ثمره ای برای شما، مخاطبانتان و موتورهای جستجو دارد؟ قبلا و شاید قدیمی تر از شما آن را ارائه داده است. شما چه کاری انجام داده اید؟ زحمت کپی کردن آن در سایت خود را کشیده اید! این نوع محتوا ارزشی نه از جانب گوگل بلکه از طرف هیچ کسی ندارد. اینکار را انجام ندهید.

سعی کنید محتوای جذاب و با توجه به نیاز مخاطب تولید کنید. حتی برای ارائه مطالب کامل و بکر به تحقیق کتابخانه ای، ترجمه و حتی اقتباس از چند سایت اینترنتی بپردازید و یک محتوای تولیدی و بکر را خلق کنید.

از کلمات کلیدی در محتوای تولیدی خود به درستی و بجا استفاده کنید. سعی نکنید موتورهای جستجو را گول بزنید که انها بسیار زرنگ تر از ما هستند تا جایی که الگوریتم های مرغ مگسخوار (Hummingbird) و RankBrain به راحتی این موضوع را درک می کنند. سعی کنید به جای اینکه بخواهید کلمات کلیدی خود را در محتوا جا بدهید و مدام انها را تکرار کنید تنها اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهید که مرتبط با کلمات کلیدی شماست و مخاطب با خواندن ان نیازش را برطرف می‌کند.

لینک سازی داخلی کنید

لینک سازی داخلی توسط بسیاری از وب مستران و حتی سئوکاران نادیده گرفته می شود اما انقدر ارزشمند است که باید یک استراتژی نیز برای این موضوع در نظر بگیرید. اگر نمی دانید لینک سازی داخلی چیست نگران نباشید و بسیار ساده است، شما در صفحات خود به صفحات دیگری از وب سایت خود توسط متن و ادرس صفحه یک پیوند برقرار می کنید.

لینک سازی داخلی و پیوند به صفحات مختلف سایت سال هاست که توسط خود گوگل، ویکی پدیا و بسیاری از سایت های خارجی معتبر صورت می گیرد، در ایران نیز با توجه به اهمیت این موضوع و در این اواخر که افزونه های قدرتمند سئو، آن را مدام گوشزد می‌کنند به آن توجه شده است و اکثر سایت های موفق ایرانی نیز به پیوند سازی صفحات مختلف روی آورده اند.

لینک سازی داخلی مزایای بسیار زیادی دارد. از مهمترین انها می توان به ایندکس شدن ساده تر پیونده ها در گوگل، خزش بهتر ربات های گوگل، تجربه بهتر کاربر در تعامل با سایت، ارزشمند سازی صفحات شاخص سایت و …. اشاره نمود

دقت کنید که لینک سازی داخلی باید اصولی و بر مبنای چهارچوب درستی صورت گیرد. اینکه هر صفحه ای را به صفحه دیگر پیوند دهید بدون ارتباط موضوعی و محتوایی می تواند نتیجه بسیار بدی داشته باشد. همچنین باید از انکرتکست(متن لینک) بخوبی، بجا و صحیح استفاده کنید. سعی کنید محتوایی که ارائه می دهید و شامل انشعابات دیگری است که این انشعابات خود یک محتوای کامل دیگری در وب سایت شماست پیوند برقرار کنید. به عبارت ساده موضوعات مرتبط صفحات مختلف را با متن و لینک صحیح به یکدیگر پیوند دهید.

بررسی کنید محتوای شما برای موتورهای جستجو بهینه هستند

زحمت زیادی برای تولید یک محتوای بکر و بینظیر کشیده اید، حتما ساعت ها برای آن وقت گذشته اید اما باید اطمینان حاصل کنید که به طور کامل برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد تا زحمات شما به نتیجه مورد انتظار دست یابد. محتوای شما از عناصر مختلف مانند متن، تصویر، ویدیو، صوت و … تشکیل شده است. باید تمام این عناصر کاملا بهینه سازی شده باشند.

اطلاع دادن به گوگل در مورد محتوای صفحه شما و کمک به مطابقت دادن محتوا به جستارهای مرتبط بسیار مهم است. برای اینکار ابزارهای مختلفی وجود دارد. به طور مثال سایت های وردپرسی از افزونه های yoast seo یا rank math برای این منظور می توانند بهره بگیرند و شما نیز با توجه به کلمات کلیدی خود بهینه سازی های مختلفی را روی متن، تصاویر و هر کدام از عناصر موجود در صفحه توسط توصیه های این افزونه ها انجام دهید.

اگر سایت شما وردپرسی نباشد یا ابزار انالیز سئو برای سیستم مدیریت محتوای شما وجود نداشته باشد هم جای نگرانی نیست. ابزارهای انلاین زیادی وجود دارند که می تونید محتوای خود را قبل از انتشار در انها تست نمایید تا ایرادات انها را رفع نمایید. برای نمونه  Real-time Content Analysis از یوست سئو یا Content analysis می توانند به سادگی محتوای شما را انالیز و راه کارهایی برای بهبود ان ارائه دهند.

سئو تکنیکال یا فنی کلی وب سایت خود را بررسی کنید.

در سئو تکتیکال یا فنی باید وب سایت شما از لحاظ فنی محتوا را به درستی در اختیار موتورهای جستجو و حتی مخاطب قرار دهد. وب سایت شما باید از هر نظر خروجی بهینه و مناسبی را ارائه نماید. استفاده از متا تگ های ساختار یافته، تک های هدینگ اصولی، متا تگ دیسکریپشن و … برای صفحات داخلی و همچنین تمام نیازهای دیگر سئو برای یک سایت اینترنتی مانند نقشه سایت،‌ثبت سایت در کنسول گوگل و بررسی مداوم خطاها، ربات تکست، کدهای بهینه،‌سریع بودن وب سایت، بهینه بودن برای موبایل و … باید رعایت شده باشند.

باید بدانید که امروزه سایت هایی که سئو فنی را رعایت نکرده باشند جایی بین نتایج برتر جستجو نخواهند داشت. هر چقدر روی مطالبتان کار کرده باشید و چیزهای جدید و معتبری را ارائه کرده باشید بدون در نظر گرفتن ارائه آن به صورت درست نمی توانید جایگاه مناسبی را به دست آورید

برای شروع ابتدا باید بفهمید وب سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد. مباحث فنی درباره سئو باید از شروع طراحی و برنامه نویسی وب سایت شما انجام شود و مدام در حال بهبود باشد. اما اگر نمی دانید در حال حاضر وب سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد ان را بررسی کنید. بسیاری از ابزارهای رایگان و پولی برای بررسی سئو فنی وب سایت شما وجود دارند که با دادن یک ادرس از وب سایتتان می توانید نتایج به دست آمده را مشاهده نمایید. برای مثال وب سایت woorank یکی از آن سایت هایی است که به بررسی سئو وب سایت شما کمک می‌کند. لازم است این موارد را با تیم برنامه نویسی سایت خود در میان بگذارید یا از انها بخواهید موارد گزارش شده را رفع و رجوع کنند.

از مهمترین موارد سئو فنی که لازم است بررسی شوند:

  • «قابلیت خرش یا کراول شدن» (Crawlability)
  • «قابلیت نمایه گذاری یا ایندکس شدن» (Indexability)
  • «در دسترس بودن» (Accessibility)
  • قابلیت «رندر شدن» (Rendering)
  • «قابلیت رتبه بندی» (Rankability)
  • «قابلیت کلیک شدن» (Clickability)
  • و ….

چه کارهایی برای سئو خارجی سایت انجام دهیم

همانطور که پیش تر نیز گفتیم سئو خارجی مجموعه اقداماتی است که خارج از وب سایت شما انجام می شود. به عبارتی با سئو خارجی، این ساختار سایت ما نیست که تغییر می‌کند، بلکه این امر توسط سایت‌های معتبر دیگر که به نوعی به وب‌سایت شما لینک می‌دهند یا وب‌سایت شما را تبلیغ می‌کنند برمیگردد، سیگنال های شبکه های اجتماعی، فعالیت در فروم‌ها، کامنت گذاری و معرفی خود در وب سایت های دیگر و .… از جمله اقدامات سئو خارجی است.

بگذارید با یک مثال ساده شروع کنیم. شما یک تعمیرکار لوازم خانگی ماهر هستید که شعار می دهید من تمام لوازم خانگی شما را به بهترین شکل ممکن و با ارزان ترین قیمت تعمیر می کنم. برای اینکه این حرف شما معتبر شود و کسب و کارتان بگیرد و مردم به شما اعتماد کنند لازم است افرادی شما را تایید کنند. مثلا فردی مورد اعتماد بگوید لوازم خانگیمان را پیش فلان شخص تعمیر کردیم و عجب دست و پنجه ای داشت! قطعا هر چقدر این اعتبار سازی توسط اشخاص بیشتری انجام شود کسب و کار شما نیز محبوب تر و معتبر تر خواهد شد. در سایت های اینترنتی و مبحث سئو خارجی نیز به همین شکل است. وب سایت شما باید توسط وب سایت های دیگر،‌ شبکه های اجتماعی و دیگر رسانه ها معتبر سازی شود.

سئو خارجی سایت

از اقداماتی که می توانید برای سئو خارجی وب سایت خود انجام دهید می توان به موارد زیر اشاره نمود

دریافت لینک طبیعی

دریافت لینک از وب سایت های معتبر یکی از مهمترین موارد سئو خارجی است. البته دقت داشته باشید کیفیت لینک ها و ارزش آنها و به چه نحوی این لینک ها را به دست آورده اید مهم است.

عموما لینک های پولی یا لینک هایی که پس از مدتی حذف شوند یا به نحوی برای موتورهای جستجو مشخص گردد که لینک را خریداری کرده اید می تواند به ضرر شما نیز تمام شود. بهترین بک لینک ها به صورت لینک طبیعی (Natural link) به دست می‌آیند که شما برای آن مبلغی پرداخت نکرده اید. به طور مثال یک شخص در وبلاگ خود براساس تجربه یا علاقه به سایت شما لینک می دهد و به‌عبارتی آن را معرفی می‌کند، به اینگونه لینک‌ها، لینک طبیعی گفته می شود.

انتشار رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغ زیرکانه است که جهت معرفی خدمات و محصولات در قالب یک گزارش، خبر، محتوای عمومی و …. نوشته می‌شود و در سایت‌های پربازدید و مرتبط با کسب و کار شما منتشر می‌شود. با وجود اینکه رپورتاژ آگهی بصورت یک خبر تبلیغاتی منتشر می‌شود اما یکی از روش‌های گرفتن بک‌لینک معتبر و اصولی است.

همچنین انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی و برندسازی است که بزرگترین برندهای دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده می‌کنند.

به کار گرفتن شبکه‌های اجتماعی

اگر از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنید سخت در اشتباهید و این شبکه‌های اجتماعی است که می تواند در زمینه سئو به شما کمک کند، اگر ارزش این کار را نمی‌دانید باید به شما بگوییم که لینک بیلدینگ بین سایت و شبکه‌های اجتماعی از نان شب در بهینه‌سازی وب سایت واجب‌تر است. شما باید کاری کنید که کاربر تشویق شود تا مطالب وب سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. یا از طریق شبکه‌های اجتماعی خودتان یا دیگران به سایت شما هدایت شود.

کامنت ماکتینگ

نظرهای درست و هوشمندانه ای را در سایت ها و شبکه های اجتماعی دیگران بگذارید و از طریق پیوند دادن به سایت خود در نظرات این امکان را دارید تا کاربران دیگر سایت ها و شبکه های اجتماعی را به خود جذب کنید. اگرچه بسیاری از سایت ها اجازه چنین کاری را به شما نمی دهند ولی اگر سایتی این اجازه را به شما می دهد از ان غافل نشوید.

وبلاگ نویسی برای دیگران

برخی از وب لاگ ها اجازه می دهند تا شما برای انها تولید محتوا نمایید و در عوض وب سایت خود را نیز معرفی کنید. اینکار زمان زیادی از شما خواهد گرفت اما هم رایگان است و هم اینکه اگر وبلاگ مورد نظر از رتبه و اعتبار بالایی برخوردار باشد برای شما نیز بسیار مفید است.

سایر فعالیت ها

عموما هر گونه اقدامی که برای به دست اوردن اعتبار برای وب سایت شماست می تواند به سئو خارجی سایت شما کمک نماید. بهتر است در انجمن ها و دیگر سایت ها فعال باشید، سعی کنید از سایت های معتبر لینک با ارزش دریافت کنید، همچنین با ایجاد ارتباط بین وب مسترها و اینفلوئنسرها سعی کنید سایت خود را به دیگران معرفی نمایید.

بیشتر بخوانید: اهمیت بک لینک در سئو و ارتقاء وب سایت

سخن پایانی درباره استراتژی و سئو سازی سایت

در این مطلب سعی کردیم درباره سئوسازی سایت و انتخاب یک استراتژی درست نکات مفید و مهی را برای شما مخاطب ارجمند بازگو کنیم. قطعا به دست آوردن نتایج نخست موتورهای جستجو تنها با مطالعه این مطلب و راه کارهای ارائه شده در آن خلاصه نمی گردد، اما بسیاری از سرخط موضوعات مهم سئو و مراحل آن را بیان کردیم تا بتوانید حداقل های لازم برای بهینه سازی وب سایت و به دست اوردن نتایج برتر موتورهای جستجو را یاد بگیرید.

بد نیست همین الان نسبت به بهبود شرایط وب سایت خود اقدامات لازم را انجام دهید. بسیاری از اقدامات ساده هستند و در این مطلب به انها اشاره کردیم. از طرفی برای به دست آوردن نتایج برتر موتورهای جستجو یا رقابت در کلمات کلیدی محبوب لازم است یک سئو کار متخصص استخدام نمایند تا وب سایت شما را به صورت تخصصی مورد بررسی و راه کارهای لازم را برای شما ارائه نماید. در صورت تمایل می توانید با مراجعه به صفحه سئو سایت یزد با ما تماس حاصل نمایید و خدمات تخصصی این حوزه را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *