گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > حقایق طراحی و ساخت سایت رایگان یا ارزان قیمت
حقایق طراحی و ساخت سایت رایگان یا ارزان قیمت

طراحی سایت به صورت رایگان یا ساخت سایت های بسیار ارزان قیمت این روزها انقدر زیاد شده است که تصمیم گرفتیم این مطلب را با شما به اشتراک بگذاریم تا با حقایق و پشت پرده های آن آشنا شوید. وقتی چیزی در بازار داغ می‌شود و درخواست برای آن زیاد است، ترفندهای فروش و به دست اوردن مشتری به هر شکل ممکن هم داغ است. این قصه تا جایی ادامه پیدا می کند که با تبلیغات و چیزهای عجیب و غریب هم روبرو می شویم! بنابراین در این مطلب سعی میکنیم به بررسی اینگونه تبلیغات و حقایق طراحی سایت رایگان یا ساخت و طراحی سایت با قیمت ارزان و باورنکردنی بپردازیم.

اینکه یک خدمتی به شما ارئه شود بدون اینکه هزینه ای را پرداخت کنید چقدر برایتان جذاب است؟ خیلی؟ حال چقدر اعتماد می‌کنید؟ بگذارید با یک مثال وارد بحث شویم، اگر به شما بگوییم یک خودرو سالم را با باک پر به صورت رایگان به شما می دهیم و هزینه های مسافرتتان تا جنوب کشور را نیز به طور کامل تقبل می کنیم، می توانید به ما اعتماد کنید؟ به نظر شما چرا ما باید در حق شما این لطف بزرگ را انجام دهیم؟ شاید حقه یا کلکی در کار ما است!

ایا طراحی و ساخت سایت رایگان است؟

ساخت و طراحی یک سایت اینترنتی علاوه بر خدمات مهندسی مورد نیاز به کلی ابزار و زیرساخت برای برپایی آن نیاز دارد که هر کدام از آنها داری هزینه هستند. به طور مثال یک سایت اینترنتی حداقل به یک دامنه (ادرس سایت) نیاز دارد. این اسم رایگان نیست و کسی هم به خاطر رضای خدا یک نام را در اختیار شما قرار نمی دهد. بنابراین این از مورد اول!

یک سایت علاوه بر دامنه به یک هاست (فضای اینترنتی) برای قرارگیری داده ها و اطلاعات سایت شما نیاز خواهد داشت. این فضا توسط سرورها که خودشان از یک زیرساخت بسیار پرهزینه استفاده می کنند در اختیار شما قرار می گیرد. در عمل فروشنده فضا یا کسی که فضای اینترنتی را در اختیار شما قرار میدهد باید به نحوی هزینه های خود را تامین نماید. پس مورد دوم برای ساخت سایت هم رایگان نیست.

بگذریم که دامنه و فضای اینترنتی هم برای شما سایت نمی شود و نیاز به سیستم مدیریت محتوا، برنامه نویسی یا فعالیت های مهندسی برای طراحی وب سایت نیاز خواهید داشت که هر کدام از این خدمات هم دارای هزینه هستند مگر اینکه افراد در راه رضای خدا کار کنند!

نیازمندی طراحی سایت

حقایق و پشت پرده ساخت سایت رایگان

قطعا ایجاد یک سایت اینترنتی با توجه به مطالبی که گفته شد عملا رایگان نیست و هزینه هایی دارد اما شرکت هایی هستند که سایت شما را به صورت رایگان و حتی خودکار طراحی و تحویل می دهند. پس داستان انها چیست؟ کلکی در کارشان است؟ چرا باید اینکار را انجام دهند؟

شما محصول نهایی و منبع درآمد هستید

اگر بخواهیم ساده بگوییم رایگان ارائه می دهند ولی در نهایت به فکر کسب درامد و سود خودشان هستند. بسیاری از شرکت ها برای جذب مشتری سرمایه گذاری می‌کنند و خدماتی را به صورت رایگان برای ترغیب شما به استفاده و جذب مشتری ارائه می دهند و بعد از جذب مشتری شروع به درامد زایی می‌کنند.

شما محصولات و سایت ها را تست می کنید

برخی شرکت ها برای تست محصول نهایی خود خدماتی را به صورت رایگان ارائه می دهند. چه چیزی بهتر از اینکه شما به انها کمک کنید تا محصول خودشان را تست و مورد بررسی قرار دهند و در بازار هدف دیگری از آن استفاده کنند.

رایگان شروع می‌کنید و پرهزینه تمام!

در مدل دیگر از ساخت سایت رایگان، بدون هزینه شروع می کنید ولی کم کم یا در نهایت هزینه های ان را پرداخت می کنید. برخی از شرکت ها با سرمایه گذاری خودشان سرویس هایی را در اختیار شما قرار می دهند ولی شما مجبورید برای به دست آوردن خدمات و کیفیت بیشتر هزینه آن را پرداخت کنید، چون سرویس اولیه نیازهای شما را برآورده نکرده است.

یک تله برای شما پهن شده است!

برخی شرکت ها هم واقعا کلک می زنند! امیدواریم که هیچ شرکتی اینکار را انجام ندهد اما هستند افرادی که در یک بازه زمانی هزینه های شما را پرداخت می کنند تا چندبرابر ان را در بازه زمانی دیگر از شما بگیرند. برند شما، داده های شما و همه چیز را در اختیار خود قرار میدهند و پس از موفقیت شما چندبرابرش را از شما طلب میکنند و شما هم که ناچار…!

طراحی و ساخت سایت ارزان قیمت؛ چگونه ممکن است؟

طراحی سایت ارزان یا ساخت سایت های ارزان قیمت یا بسیار کم هزینه هم این روزها زیاد شده است. افرادی که در زمینه طراحی سایت، هاست و دامنه و به طور کلی حوزه طراحی سایت آشنا هستند می دانند که ماجرا از چه قرار است. شاید شما شگفت زده و خوشحال شوید ولی ما ناراحت می‌شویم از اینکه چنین تبلیغات و شعارهایی را میبینیم!

طراحی سایت ارزان

ضرب المثل هیچ گرانی بی‌حکمت و هیچ ارزانی بی‌علت نیست را حتما شنیده اید. ماجرای سایت های ارزان قیمت هم همینطور است. البته منظور ما از طراحی سایت ارزان، سایت هایی است که با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که ساخت این سایت زیادی ارزان است! قیمت منصفانه و مناسب یک سایت بسیار هم خوب است اما امان از زمانی که حساب کنید قیمت سایت از هزینه دامنه آن هم کمتر است! اگر بخواهیم یک مثال در این باره بزنیم باید بگوییم همه ما می دانیم که قیمت یک خودرو مثلا پراید در بازار ایران چقدر است، حال فکر کنید کسی این خودرو را با نصف قیمت به شما پیشنهاد دهد! به او شک نمیکنید؟

ساخت سایت فقط ۲۹۰ هزار تومان!

اگر بخواهید یک سایت با دامنه com. داشته باشید حداقل قیمت امروز این دامنه(آبان ۱۴۰۱) در بازار ایران چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است. حال یک فضای هاست حداقلی و در بدترین حالت هم بخواهید در نظر بگیرید باید سالیانه چیزی حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومان هزینه پرداخت کنید. بگذریم که هیچ رویکرد مهندسی و نیازسنجی اولیه هم برای برپایی سایت شما انجام نشده است. قرار هم نیست طراحی خاصی داشته باشید یا امکانات مورد نیاز شما پیاده سازی گردد. وضعیت و آینده چنین سایتی از همین الان مشخص است.

ساخت سایت ارزان با وردپرس و حداقل قیمت

شعار بسیاری از شرکت های طراحی سایت است که با وردپرس شروع می کنید که رایگان است و فقط هزینه هاست و دامنه را می‌دهید. حتی به شما ویژگی ها و امکانات فوق العاده وردپرس را هم می گویند تا کاملا ترغیب شوید. دروغ هم نمی گویند و وردپرس واقعا رایگان است اما فقط خود وردپرس، قالب ها و افزونه های پیشفرض آن!

احتمالا با خرید یک هاست، نصب رایگان وردپرس هم برای شما انجام می شود. بگویید چه چیزی بهتر از این و میخوامش! اما ماجرا بعد از دریافت سایت شروع می شود؛ ظاهر سایت شما ساده یا تکراری است. امکانات مورد نیاز شما وجود ندارد. در موتورهای جستجو رتبه مناسبی دریافت نمی کنید. پنل مدیریت سایت برای شما چندان واضح نیست و اموزشی در این رابطه ندیده‌اید و نمی دانید چکار باید انجام دهید. احتمالا با مشکلاتی هم روبرو می شوید. بنابراین مجبورید دست به جیب شوید. حال شرکت طراحی به هدف خود رسیده است و هاست و دامنه را خریداری کرده‌اید و فقط کافیست از روی ناچاری باقی هزینه ها را نیز پرداخت کنید تا هزینه هاست دامنه شما سوخت نشود!

ارزان شروع کنید و هر وقت نیاز شد هزینه را پرداخت کنید

ممکن است با این جمله روبرو شده باشید که الان لازم نیست هزینه کنید و ارزان شروع کنید و هر زمان کاربرانتان زیاد شد و نیاز داشتید می توانید هزینه کنید. منطقی هم به نظر میرسد و ترغیب می شوید که برای امتحان هم که شده یک سایت را با هزینه اندک راه اندازی کنید و اگر نتیجه مناسبی گرفتید هزینه کنید.

مشکل این روش اینجاست که هیچ وقت قرار نیست به نتیجه برسید و هیچ وقت هم لازم نیست هزینه بیشتری بپردازید. شما با یک شروع ضعیف جایگاهی را به دست نخواهید آورد و حتی ممکن است اصلا دیده نشوید. یک سایت برای دیده شدن در فضای اینترنت، به دست آوردن مخاطب و بازدید به حداقل هایی نیاز دارد که همه این حداقل ها چندان ارزان قیمت نیست. یک شروع ارزان و ضعیف به همان میزان هم بیکیفیت و شکست خورده است.

ساخت سایت ارزان با سایت ساز آنلاین

تبلیغات گسترده در این زمینه را حتما دیده اید. نمونه خارجی و داخلی هم تا دلتان بخواهد وجود دارد. البته ما از همینجا از تمام پلتفرم های ایرانی که این خدمات را ارائه می کنند عذرخواهی میکنیم که مجبوریم کمی نسبت به تبلیغاتشان انتقاد کنیم.

در اینکه سایت سازهای آنلاین سرویس فوق العاده ای را ارائه کرده اند و حتما تمام تلاش خود را برای بهبود و کیفیت سرویس های خود انجام می دهند شک نداریم. اما مشکل اینجاست که یک خدمات تخصصی را به صورت انلاین و به افراد عادی پیشنهاد می‌دهند.

مهم نیست که طراحی سایت شرکتی خواسته باشید یا به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشید، عموما در ویدیو تبلیغاتی سایت سازها، با درگ اند دراپ(کشیدن و رها کردن) ساخت هر نوع سایتی را با چندکلیک نمایش می دهند. «می گوییند چند عکس انتخاب کن، اونها رو به صفحه بکش و نوشتتو بنویس. سایتت آماده است و خیلی راحت بود!». واقعا اینقدر راحت بود؟ فقط با پرداخت چند صد هزار تومان و چند درگ اند دراپ؟ جالبتر اینکه یک ظاهر سایت فوق العاده را نمایش میدهند که انگار هر کسی می‌تواند با چند کلیک و درگ اند دراپ چنین صفحه خلاقانه ای را با توجه به نیازهای خود ایجاد کند.

به هر حال سایت سازهای انلاین ویژگی های خوبی دارند و ارزان هستند. استفاده از انها را منع نمی کنیم، اما انتظار ایجاد یک سایت خلاقانه، گرافیک اختصاصی و امکانات سفارشی را نداشته باشید. سایت سازها عموما ارزان هستند و امکانات و قالب های پیشفرضی را به شما ارائه می کنند. احتمالا برای سفارشی سازی، بازدید بیشتر، تولید گرافیک مناسب، بهینه سازی و …. باید پلن های خود را مدام ارتقاء دهید یا با پرداخت هزینه دست به دامن پشتیبان های این سایت سازها باشید!

مهمترین دلایلی که ساخت سایت را رایگان یا ارزان میکند

دلایل متعددی پیشتر ذکر شد که هر کدام می تواند بسیار گسترده تر باشند. می تواند اهدافی در پس زمینه وجود داشته باشد که شما از آن باخبر نیستید یا اطلاعات کافی درباره آنها به شما داده نشده است. عموما زمانی که چیزی ارزان تر از عرف بازار ارائه می‌شود بی‌دلیل نیست. در ایجاد وب سایت های رایگان و ارزان قیمت هم دلایلی نهفته است که می توان به عمده دلایل زیر اشاره نمود

  • سرمایه گذاری برای جذب مشتری
  • بازاریابی و استفاده از کسب و کار شما برای معرفی خود
  • استفاده از نتایج تست محصولات توسط شما به طور موقت یا دائم
  • کیفیت بسیار پایین خدمات و سرویس ها
  • تله گذاری برای کسب درامد
  • شاید هم کمک به شما بخاطر رضای خدا!

نتیجه گیری و سخن پایانی

به عنوان نتیجه گیری از کل مباحث مطرح شده در این مطلب تنها می توانیم به ضرب المثل معروف اشاره کنیم که «هیچ گرانی بی حکمت و هیچ ارزانی بیعلت نیست». تا از چیزی مطمئن نشده اید و همه جوانب آن را در نظر نگرفته اید اعتماد نکنید. این مشکل شرکت ها و تبلیغ کنندگان طراحی سایت نیست و این نوعی از ترفند بازاریابی جهت فروش و کسب سود انهاست. این شما هستید که باید با بررسی تمامی جوانب تصمیم درست و عاقلانه ای بگیرید.

مراجعین ما که برای طراحی سایت در یزد مراجعه می کنند از این نوع تبلیغات صحبت میکنند و درباره چگونگی و چرایی طراحی سایت رایگان یا طراحی سایت ارزان سوال دارند یا دچار ابهام هستند. اما زمانی که موضوع باز می شود و با قیمت ها و هزینه های دلاری، نحوه ایجاد سایت و خدمات این حوزه آشنا می شوند به سادگی این موضوع را درک می کنند.

در اخر لازم است این نکته را یاداور شویم که قصد ما از این مطلب زیرسوال بردن کسب و کار یا شرکتی که چنین تبلیغاتی را ارائه می دهد یا حتی این نوع خدمات را ارائه می کند نیست، قطعا چه در سطح جهانی و چه در سطح کشورمان ایران چنین تبلیغات و خدماتی بطور گسترده وجود دارد و حتی ممکن است با هدف یا اهداف دیگری که در این مطلب به ان اشاره ای نشده است ارائه گردد. به هر حال این مطلب ما نظر و دید ما نسبت به این تبلیغات و خدمات رایگان بود.

بسیار خوب! خودمان را هم که تبرعه کردیم و این مطلب هم به پایان رسید! در صورتی که کپی میکنید منبع را با درج لینک بنویسید «گروه نرم افزاری چابک».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *